Fotograf: Unsplash.se/Swish

Klarna, iZettle och Trustly se upp - succéappen Swish dubblar omsättningen och siktar på företagsmarknaden

Swish fortsätter att öka omsättningen kraftigt och har nu 7 miljoner användare. Nästa steg är att sno kunder från Klarna, iZettle och Trustly.

Den svenska betallösningen Swish omsatte 171,4 miljoner år 2018, vilket är en ökning med 93 procent, skriver Di Digital.

Bolaget dubblade dessutom vinsten som gick från 6,3 miljoner kronor 2017 till 13,3 miljoner kronor.

Swish antal betalningar ökade från 275 miljoner år 2017 till 395 miljoner år 2018. Det var precis under bolagets mål på 400 miljoner.

Att Swish, som ägs av Danske Bank, Swedbank, Sparbankerna, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea och SEB, är uppskattat bland privatpersoner är redan känt. Nu är nästa steg för bolaget att ta andelar på företagsmarknaden, där Swishs vd Anna-Lena Wretman tror att kunder kan hämtas från konkurrenter som iZettle, Klarna och Trustly.

”Det är där tillväxten finns. Fördelningen är 75 procent privatpersoner och 25 procent företag ungefär. Det där ser vi förändras, månad för månad, redan nu är drygt 30 procent företag. Framför allt e-handeln går bra. Den växte med 270 procent under förra året”, säger hon till Di Digital.

Bolaget har få anställda trots Swish höga omsättning. Under 2017 var det 3 personer anställda och förra året låg det på 7.

”2019 kommer vi växa ytterligare i personal. Vi har fokus på att vi inte ska vara ett stort bolag eftersom vi köper tjänster men vi behöver kritisk kompetens i och med att vi jobbar med utveckling i frontlinjen”, säger Anna-Lena Wretman till Di Digital.

 

 

 


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.