Fotograf: Flickr/Unsplash

500 000 kronor i timmen – så mycket kan en professionell gamer tjäna

Förra året spenderades 8.9 miljarder timmar på att kolla när gamers streamade sitt spelande. 


De främsta professionella gamers, det vill säga dataspelare, på plattformar som Twitch och YouTube tjänar upp till 50 000 dollar i timmen på att spela nyutgivna videospel live, skriver Wall Street Journal.

Förra året spenderade människor 8.9 miljarder timmar på att se på videospelande på Amazons streamingplattform Twitch.

Tyler ”Ninja” Blevins är den mest populära streamaren på Twitch.

För att spela och streama ett spel från Electronic Arts, ”Apex Legends”, tjänade han 1 miljoner dollar, skriver Business Insider.

Electronic Arts Inc. och Activision Blizzard Inc., är bland de utgivare som gör stora utbetalningar för realtidssändingar eller live streams från gamers.

Blevins var en av alla de dussintals spelare som betalades för att spela ”Apex Legends” dagen det gavs ut.

Gruppen med spelare delade sitt spelande och använde hashtagen #ApexPartner på sociala medier för att hjälpa till att promota och visa att deras streamande var sponsrat innehåll.

Följden blev att hashtagen #ApexPartner, hjälpte spelet Apex Legends att dra in över en miljon spelare under det första dygnet.

Även om hashtagen och gruppen spelare bara varade under den första dagen, hade spelet inom den första månaden över 50 miljoner spelare. Det ligger 2:a på listan över populära spel, efter ”Fortnite”.

Läs även: Missad 'Game of Thrones'-mugg gav 2,3 miljarder dollar i marknadsföring

”Att ha kändisspelare som streamar sitt spelande är en viktig del av verksamheten”, säger Strauss Zelnick, Take-Two’s vd i en intervju. Det är ett relativt nytt fenomen men det måste vara naturligt. ”De som streamar måste tro på det”.

De mindre och oberoende spelföretagen har tagit hjälp från gamers som streamar sitt spelande. Större förlag som Electronic Arts har tidigare haft ett primärt fokus på traditionella annonser.

"Live-streaming har blivit alltför populärt för giganterna att förbise", säger John Benyamine, chef för marknadsföringsbyrån Greenlit Content LLC.

”Har du inte live-streaming som en del av din marknadsföringskostnad, gör du det fel”.

Framgångsrika videospelare som streamar sitt spelande engagerar miljontals följare och spenderar ofta upp till 12 timmar om dagen på att spela ett spel.

Läs även: Från kolchosen i Vitryssland till förarsätet för heta svenska supersajten


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.