Fotograf: Pixabay

Kraftig minskning av hållbarhetsarbete inom klädbranschen - trots konsumenternas ökande vilja att handla miljövänligt

Dags för klädjättar att agera. 

Klädindustrins hållbarhetsarbete har tappat fart och minskat med en tredjedel år 2018 jämfört med 2017. Det visar den årliga undersökningen gjord av Global Fashion Agenda och Sustainable Apparel Coalition i samarbete med Boston Consulting Group.  

 

I rapporten konstateras att modeindustrins kraftiga tillväxt inte matchas av ett ökande hållbarhetsarbete.

“Frågan handlar inte längre om det är nödvändigt att utveckla hållbara affärsvanor, utan hur länge det ska ta innan konsumenterna slutar köpa från märken som agerar ansvarslöst,” skrivs det i rapporten.

“Industrin kan inte vänta på konsumenterna att leda denna rörelse - det är upp till klädjättar att agera för hållbar industri.”

Det påpekas att konsumenterna blir mer uppmärksamma på klädföretagens fokus på hållbarhet. 75 procent av respondenterna har svarat att de anser hållbarheten som viktig och köper från märken som har hållbarhet i fokus allt oftare. Mer än 50 procent av respondenterna planerar att byta till miljövänliga klädaktörer.

Däremot säger e-handelsexperten Tracey Wallace att klädföretag som säljer hållbara produkter prissätter sina produkter över den genomsnittliga konsumentbudgeten som sänker köpkraften, speciellt bland de unga.

Samtidigt som klädföretagen Athena och Everlane fortsätter att överprestera vad gäller sinaderas hållbarhetsarbeten, är det svårare att göra ändringar för de flesta klädförsäljare.  

Vyayama, ett sportkläderföretag, förklarade utmaningar med att implementera hållbara processer. Marknadsföringen blir tidskrävande och kunderna ska acceptera långsammare produktutveckling.

Andra klädförsäljare, till exempel, H&M, går all-in, offentliggör sina hållbarhetsrapporter och arbetar med organisationer som är ackrediterade av Fair Labor Association.

Enligt Mark Walker, Outerknown’s CEO, är hemligheten att göra en fantastisk produkt som människor skulle vilja köpa, eftersom folk går inte på hållbarheten när de handlar. Han säger även att idag pågår det en förskjutning från snabbt-mode, fast fashion, till att mer kvalificerade och långvariga varor efterfrågas.

 


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.