Fotograf: Pexels

Restaurang serverade vinflaska för 55 000 kronor av misstag – eller?

Den virala vin-incidenten, medveten eller inte är kanske veckans smartaste PR-investering.

En kund skulle beställa husets flaska vin på restaurangen Hawksmoor i Manchester, England men blev istället serverad en flaska Chateau le Pin Pomerol 2001. 

Flaskan hade en prislapp på 4,500 pund, motsvarande drygt 55 000 svenska kronor (!). Det rapporterar CNBC.

Läs även: 

Kunden var helt omedveten om det flådiga vinet då det var kyparen som hällde upp fel vinsort.

Som respons på misstaget twittrade restaurangen om händelsen, och hälsade och hoppades att vinet smakade bra, till den lyckligt lottade gästen.

Händelsen blev snabbt viral på sociala medier.

Den brittiska profilen Piers Morgan uttryckte sin önskan i att boka bord på restaurangen, för att eventuellt snylta på ytterligare en vin-tabbe.

Det finns dock cyniker som menar att misstaget var ett planerat sådant. Restaurangen har fått super-PR, som påminner om den Starbucks Coffee fick i ett avsnitt av Game of Thrones, där en kaffemugg syns i en scen.

Läs även: Missad 'Game of Thrones'-mugg gav 2,3 miljarder dollar i marknadsföring

En som konspirerade sig mot restaurangen var en rival. Efter explosionen på Twitter svarade chefen för ett närliggande hotell med följande uttalande:

Påhitt eller miss, oavsett vilket fick restaurangen en rejäl dos PR. Även på Veckans Affärer.

Läs även: Här är trendrapporten du kan dra nytta av


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.