Fotograf: Unsplash

Trendspaning: Hett att handla kläder på nätet

Är du inne? E-handel inom klädbranschen är den senaste modetrenden, det visar första kvartalets statistik på onlinehandel. 

 

Tillväxten i onlinehandeln med kläder växte med 13 procent under det första kvartalet i år. Det framgår av e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research som tidningen Habit citerar. 

I snitt handlade e-handelskunderna mode för 1 099 kronor, vilket är något högre än snittköpet för modevaror handlade från utländska sajter, som landar på 951 kronor. De svenska modekonsumenterna handlar helst från Storbritannien, Tyskland och Kina. Leveranstiden för utlandshandlat mode ligger i snitt på tio dagar.

"Anledningen till att den svenska modekonsumenten väljer att handla från utländska sajter beror oftast på lägre priser eller att utbudet är större", skriver Habit.

 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är Nordens mest attraktiva arbetsgivare 2019 – Sweco som leds av Näringslivets mäktigaste kvinna 2019 på toppen
  2. Pensionsjätten satsar 740 miljoner i Northvolt – och spekulerar om Teslafabrik till Sverige
  3. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  4. Ed Sheeran spelar mot världsrekord – drar in 7 miljarder kronor på senaste turnén
  5. Bra lön direkt: 10 välbetalda jobb som inte kräver utbildning
  1. Att ta tåget är inte så klimatsmart som du tror
  2. Nya plastskatten – upp till 7 kronor per plastpåse
  3. Bianca Ingrossos varumärke en riktig tillväxtraket
  4. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  5. Skapa guldkant genom kontroll över ditt kapital – ”din väg till frihet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.