ANNONS

Så lyckas ditt företag med kompetensutvecklingen - experten berättar

Att vidareutveckla sin personalstyrka är en självklarhet för företag som vill hålla sig i framkant inom sin bransch. Men många bolag riskerar att gå miste om kunskapen och nyttan av utbildningen.

Det händer alldeles för ofta att företag som ska vidareutbilda sina anställda saknar ett tänk kring hur utbildningen kopplas till deras affärsnytta. Det menar Camilla Wallander, vd på Berghs School of Communication: 

”Vi ser att det kommer naturligt för nya företag, framför allt start-ups, eftersom de inser vikten av att ständigt utveckla sig. Men, för de flesta andra bolag sker vidareutbildningen mer ad hoc”, säger hon.  

Ett kontinuerligt arbete

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication är en världsledande skola inom kommunikation och innovation som tilldelats flera internationella priser. Förutom att utbilda och vidareutbilda kommunikatörer hjälper de även företag med upplägg för intern vidareutbildning.

Kompetensutveckling är en stor investering, men trots det är det sällan som utbildningar faktiskt behandlas som just det. Det saknas ofta analys och målsättning och företag hamnar i ett läge där det är otydligt vad de vill ha. På Berghs vill man därför hjälpa företag att hitta ett långsiktigt system som kontinuerligt uppdateras och kopplas till bolagets affär.

”Först behövs en tydlig idé om vilken effekt man vill få av en utbildning. Det finns ett före, under och efter en utbildning, men oftast läggs nästan allt fokus på ’under’. En bra idé är att börja med att skapa en bild av vad som ska hända efteråt, vilka beteenden och aktiviteter önskas. Då kan innehållet anpassas med konkreta exempel. Efter behöver det finnas en plan kring hur man kan börja testa det som lärts”, säger Camilla Wallander. 

”Det är inte att ha gjort jobbet”

Hos resursstarka bolag kan det ibland finnas ett internt bibliotek med onlinekurser.  Materialet blir statiskt och om det dessutom inte uppdateras tillräckligt ofta förlorar det snabbt sitt värde. 

”Att ha kunskap samlad på ett ställe är inte att ha gjort jobbet. Det behövs motivation genom att lyssna, reflektera, samtala, jobba tillsammans med andra för att få mer reflektioner samt få testa. På Berghs förespråkar vi action-based learning, det handlar om att lyssna, diskutera och att göra. Då kan man verkligen ta till sig den nya kunskapen”, säger hon och fortsätter:

”När människor möts i en organisation i utbildningssammanhang kan man ta tillvara på nya idéer och kan sätta metoder för att idégenerera kring affärsutveckling parallellt med att man lär sig nytt”.

Vill ni kompetensutveckla er personalstyrka? Läs mer här

Case-baserad undervisning

På Berghs involverar man alltid case i utbildningen. Antingen direkt från den egna verksamheten, eller kopplade till ett eventuellt nytt område.

”Vi ser en vinst i att integrera arbetet i utbildningen. Istället för att sätta korta pass för att komma tillbaka till skrivbordet snabbt, så kan man jobba med case och få praktisk erfarenhet och möjlighet att arbeta med det man precis har lärt sig”, avslutar Camilla Wallander.

Intresserad av Berghs egna kursutbud? Läs mer här


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.