Fotograf: TT/pressbild

Klarna: problem med id-stöld och kunders skuldsättning – nu undersöker regeringen

Politiker ska nu undersöka hur fintechföretaget Klarna ska bemöta problemen.

Klarna har fått kritik både av kunder och myndigheter för otydligt kreditupplägg och personuppgiftshantering. Deras kunder har skickats till kronofogden, skriver Dagens Nyheter.

Konsumentminister Ardalan Shekarabi uttrycker att överskuldsättning och säkra betalningar är sammankopplade. Kunderna kan få bekymmer kring betalningsanmärkningar och betalningssvårigheter även om de inte själva genomfört ett köp.

”Jag har träffat landets konsumentvägledare och de vittnar om att det är väldigt många människor som hamnar i skuldfällan tack vare exakt den här typen av upplägg och betalningslösningar. Jag vill föra en dialog med Klarna om vad de avser att göra för att minska det här problemet”, säger Ardalan Shekarabi.

Bolagets grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski kallas nu till finansdepartementet för att föra denna dialog med finansminister Per Bolund (M) och Ardalan Shekarabi (S) om hur Klarna ska ta sig an problemen. 

Shekarabi förklarar att Klarna inte är ensamma om att ha problem av de här slagen.

Ministrarna vill diskutera problemet hos Klarna då de har en dominerande position inom den svenska betaltjänstemarknaden. De vill skapa sig en bild av de åtgärder kan behöva utformas inom politiken.

Läs även: Klarna tvingas till drastiska grepp efter vågen av klagomål och missnöjda kunder

Sebastian Siemiatkowski har tidigare berättat att de ska få bukt med problemen genom transparens och ha en ”nollvision”. Parallellt med detta har Klarnas bedrägerichef, Richard Skoog, uttalat sig kring id-kapningar och bedrägeri.

”Man kan göra mycket för att förhindra det men vi kommer aldrig komma till noll bedrägeriförsök i samhället.”

Presschefen hos Klarna, Magnus Törnblom, uttrycker att den andel som betalar i tid har ökat. Annan medierapportering är inte ense om denna bild.

”Vi har jobbat långsiktigt och konsekvent med att minska andelen kunder som missar att betala i tid, och vi är i dag nere på historiskt låga nivåer på hur stor andel påminnelser, inkasso- och kronofogdeärenden vi behöver skicka. Vi vill ju att folk ska betala i tid och vara nöjda med våra tjänster, inte tvärt om”, säger Magnus Törnblom. 

Det politikerna ämnar att undersöka är om konsumentskyddet behöver kompletteras.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.