Fotograf: Montage / Privat

Chef i replik om innovationsteater: "Analysslarvet gör oss mindre innovativa"

REPLIK KRÖNIKA 29/4: I en krönika i Veckans Affärer skrev Elin Ankerblad nyligen om risken att satsningar på innovation inte blir mer än det hon kallar innovationsteater. Men för att nå en hög och träffsäker innovationstakt är analys och datadrivna beslut en avgörande faktor, skriver LTU Business innovationschef Emil Svanberg.

Elin Ankerblad menar att tid, rätt incitament, strukturer och allra viktigast: ”ett vasst hantverk i att regissera, designa och förverkliga attraktiva produkter, tjänster och kundupplevelser” är nyckeln till innovation.

Och det stämmer helt – som komplement till datadrivna affärsbeslut.

Läs även: Krönika - se upp för innovationsteater

Fakta

Emil Svanberg är chef för innovationsledning på LTU Business.

LTU Business är norra Sveriges största affärsutvecklingsbolag och ägs genom ett holdingbolag av Luleå tekniska universitet.

Innovation på magkänsla
Tillströmningen av aktörer och workshopformat på tema innovation har varit stor över de senaste åren. Det är sprintar, designtänkande och prototypande i en mängd inspirerande och lustfyllda förpackningar. Allt detta lyfter förmågan för innovation – men Ankerblad har helt rätt i sin analys att det ofta inte leder så långt som man trott och hoppats.

Varför? Jo, för att innovationsprocessen kantas av viktiga beslut, men ofta saknas rätt grunder att fatta dem på. Exempelvis blir det ledningen eller chefen som idégallrar post-it-skörden efter workshopen, eller så skapar man prototyper baserade på otestade hypoteser.

Analysslarv – resultatet av innovationsinflation
Vårt samhälle förändras i snabbare takt än någonsin förut. Vi har en globaliserad och digital värld som gör att vi kan ta del av all tänkbar data och information. Vi har fler och mer effektiva kommunikationsvägar. De bästa förutsättningarna någonsin för att ta smarta affärsbeslut. Ändå gör vi inte det.

Drygt 300 potentiella innovationer hamnar varje år hos mig och mina kollegor, där vårt jobb är att ta fram den data som krävs för att bedöma marknadspotentialen i en idé. För att nå en hög och träffsäker innovationstakt behöver så tidigt som möjligt fokusera sina resurser på att utveckla de idéer som har mest potential och döda de dåliga.

Vad kunden uppfattar som attraktivt är subjektivt och är också data som behöver tas fram i det här skedet, för att möjliggöra hantverket att paketera och förverkliga. Genvägar är som bekant senvägar och att slarva sig igenom den här fasen leder till vanliga men dyra misstag som exempelvis att konkurrenterna hinner före med en bättre lösning eller att en prototyp utvecklas med egenskaper som egentligen inte bär ett värde för kund.

Våra erfarenheter säger oss att några av dem mest kritiska framgångsfaktorerna i innovationsledning är kopplade till att skapa förutsättningar för smarta affärsbeslut:

• Alternativ, konkurrens och omvärld. Världen är full av briljanta människor och företag vilket gör att någon annan redan haft de flesta bra idéer som kommer fram. Lär av omvärlden genom en grundlig analys av konkurrenter, marknadsstorlek och värdekedja – och framförallt vad som är den avgörande beslutsfaktorn för kunden. Var grundlig och objektiv.

• Systematik för att prioritera och värdera idéer och förslag. Hur stort, viktigt, vanligt förekommande eller dyrt är problemet? Vad blir effekten av lösningen och för vem? Hur fort rör sig marknaden i förhållande till utvecklingstakten för din innovation?

• Validera med de som berörs. Kring varje ny lösning finns intressenter så som användare, beslutsfattare, leverantörer etc. Prata med dem och omvandla deras input till insikter. Förlita dig inte på otestade hypoteser eller enbart sekundära källor i din analys – och köp inte heller marknadsanalyser som endast grundas på detta.

• Delat ansvar är ingens ansvar. Denna gamla devis inträffar ofta då verksamheter anlitar olika konsultbyråer för att leverera enstaka delar av innovationskedjan. Försök istället att hitta en partner som kan stötta dig hela vägen och som håller reda på vad och i vilken ordning ni ska prioritera.

För att vara innovativ måste man vara lite torr ibland
Bredvid spännande titlar, team och interna workshops är den här typen av frågeställningar och beslutsunderlag torra i allra högsta grad. Kanske är det vår besatthet att som ledare och verksamheter uppfattas som innovativa, i kombination med stressen av en ständigt föränderlig omvärld som lockar att ta genvägar där det går. Men ändå är det här jobbet kanske det viktigaste för att se till att resurser och pengar blir investerade på smartaste sätt.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.