Fotograf: Binniam Eskander / Pexels

Från kolchosen i Vitryssland till förarsätet för heta svenska supersajten

Viktoryia Khromchanka lärde sig svenska på nio månader när hon kom hit som 11-åring. I dag använder hon sin energi till att driva utvecklingen av den snabbväxande artistbokningssajten Gigital.

Första kunden var evenemangsjätten Minnesota som kom efter bara en månad. I dag 1 300 anslutna artister och en snart självförsörjande verksamhet med nio anställda efter att ha tagit in 2,4 miljoner kronor.

Så ser verkligheten ut för plattformen Gigital som matchar artister med företagsgig och som drog igång i maj 2017.

”Vi har valt att fokusera på något som har betraktats som en ganska osexig del av musikbranschen”, säger 29-åriga Viktoryia Khromchanka som efter ett år valde att gå från rollen som vd för Gigital till operativt ansvarig.

Utan instrument i bagaget och så omusikalisk att hon betraktar sig själv som tondöv var det långtifrån hugget i sten att hon skulle driva ett bolag i musikbranschen.

”Jag blev så rastlös när jag pluggade företagsekonomi på universitetet att jag kände att varken ekonomi eller universitetet var rätt för mig. Nu har jag något ironiskt insett att jag älskar att ta något som är roligt och göra om det till tråkiga siffror, haha.”

Först drev hon en PR-byrå med inriktning på politik – Björklund & Khromchanka.

”Politik var kul och upptog många år av mitt liv. Jag har väl alltid haft politiken som en ryggrad som har väglett mig och där mina åsikter ofta har lett in mig på frågor som rör att driva företag.”

Efter tre år med kunder alltifrån bransch- och intresseorganisationer och startupbolag till industriföretag ville partnern Hanna Björklund gå vidare i karriären på egen hand.

Parallellt arbetade Viktoriyas bror Andrei Khromchanka med inbokning av artister runtom i Sverige. Efter att ha diskuterat den krångliga processen med att boka artister gick syskonduon snart från något som ”man borde göra” till något som ”bara måste göras”. De fick Viktoryias sambo Givar Shabani med sig.

Läs även: Fyrabarnsmamman ville inte bli entreprenör - nu säljer hon sitt företag för 10 miljarder

”Jag var nog naiv när jag gick in och bildade en startup. Men jag tänkte inte så mycket på strukturerna inom tech- och musikvärlden, utan lade snarare allt fokus på att lösa problemet med att utveckla en tjänst som underlättar bokningen av artister.”

Själva skapandet av plattformen underlättades av att en av medgrundarna, Daniel Gomez, var en senior utvecklare som tidigare har utvecklat en marknadsplats för att matcha träningssugna med personliga tränare.

”Den affärsidén övergavs till förmån för Gigital och gjorde att plattformen kunde stå halvfärdig redan från start.”

Viktoryia Khromchanka sticker inte under stol med att många personer har involverats under. Gigital kunde redan efter första månaden registrera den första kunden – Minnesota som är ett av Sveriges större eventbolag.

”Jag hade gjort en Powerpoint där vi illustrerade en hemsida som vi inte ens hade ännu och där Minnesota fick välja artist och boka in artisten. Projektledaren sade att det var den smidigaste bokning hon någonsin hade varit med om. ”

Därefter har Minnesota varit med i produktutvecklingen av Gigital.

”Det är lustigt att vi som nykomlingar i musikbransch kom fram till en lösning som faktiskt funkade.”

Dels anser hon att deras utbud av artister som inte hunnit bli så stora än kan hjälpa dem att få bokningar och därmed enklare livnära sig på musiken.
Dels hjälper de kunderna att till en rimlig prisnivå förnya sig vid olika event.

”Att vi utan marknadsföring har lyckats koppla 1 300 artister till tjänsten beror på att vi löser ett problem. Det har uppstått en nätverkseffekt där artister tipsar varandra om plattformen.”

Uppväxt på en kolchos i en by utanför Minsk i diktaturen Vitryssland kan steget över till rollen som operativ chef för en snabbväxande artistbokningsplattform tyckas som ett sjumilakliv.

Läs även: Från nära döden i Tjernobyl till hyllad vågkraftsinnovatör

Allt började med att släktingar hade flyttat till Sverige.

Då familjen var fast besluten att göra detsamma satt hon ofta och dagdrömde om hur livet skulle te sig där genom att bläddra i böcker med bilder över svenska landskap. Drömmen gick till slut i uppfyllelse samma dag som Viktoriya Khromchanka fyllde 11 år.

”Vitryssland var ett samhälle som inte var så utvecklat och där man drömde smått. Det passade inte mig som gärna drömmer stort. Jag har alltid velat se nya platser och i Sverige fanns helt andra möjligheter att utforska världen.”

Genom att använda sin inneboende rastlöshet till att lära sig svenska på blott nio månader kunde hon snabbt börja i en vanlig klass i den svenska skolan.

Redan första dagen upptäckte hon stora kulturskillnader mellan Sverige och Vitryssland.

”Vi hade mycket svårare matte i Vitryssland. Jag räknade ut hela matteboken på första lektionen och mina mattekunskaper räckte faktiskt ända till andra ring på gymnasiet. Jag hade alltid sett studier som vägen till framgång och tyckte att det kändes lite konstigt att den svenska skolan hade så låga krav...”

Efter ha pitchat affärsidén kring Gigital för Stockholm Innovation & Growth Sting och ha gått deras inkubatorprogram gick styrelseproffset tillika affärsängeln Boel Rydenå Swartling in som huvudinvesterare i samband med en runda i höstas.

”Området företagsgig rymmer mycket. Då exempelvis NA-KD kommer med en ny kollektion bokar man in artister via oss. Det är mycket mer idag än en sommarfest på ett industribolag. ”

Ytterst anser Viktoriya Khromchanka att Gigital hela tiden måste vara på tårna eftersom man konkurrerar om medarbetarnas tid.

”Personalen vill inte längre ha bubbel och en trött akt på företagsfesten.”

Man är redan uppe i 250 bokningar för året.

Femårsplanen är att etablera sig i andra europeiska länder samt vidareutveckla plattformen så att den blir än smartare för att boka artister.

Du är redan serieentreprenör. Vad utmärker dig som entreprenör?

”Jag går igång på att analysera och förstå marknader och branscher. En del av mitt jobb i PR-byrån gick ut på att sätta mig in i och påverka branschstrukturer och frågor. Det är samma sak som jag försöker göra med bokningar av artister till olika former företagsgig. ”

Hon har aldrig haft en tillsvidareanställning, utan endast kortare arbete i projektform och tycker att det här med att skapa något som människor är beredda att betala för är något av det ballaste med entreprenörslivet.

”Det är coolt att man bär sin egen vikt så att säga och att vi på Gigital har haft fokus på att bygga något från scratch.”

Läs även: Hon vet allt om hur du undviker att bli rekryterad som agent