Fotograf: Noah Berger / TT

Tesla spenderar 0 kr på marknadsföring

För att överleva ute på den fria och tillika digitala marknaden krävs det engagemang från bolag, även i bilbranschen. Eller?

Tesla spenderar nämligen 0 kr på betald digital marknadsföring, rapporterar Forbes med hänvisning till en studie av BranTotals.

Konkurrenter som Toyota, BMW, Porsche och Ford spenderar däremot tunga summor på de stora sociala plattformarna: Facebook, YouTube, Instagram och Twitter.

Studien visar att Facebook är den kanal som drar in mest pengar från bilproducenterna.

Varumärken som Honda, Ford, Cadillac, Porsche och Audi använder dessutom nästan hälften av sin marknadsföringsbudget på YouTube-annonser.

Instagram fångar även en betydande del av bilannonserna. Infiniti, Porsche och BMW spenderar 30 till 40 procent av sina digitala annonsbudgetar på plattformen.

              Auto Brands Paid Media Mix
  Facebook YouTube Instagram Twitter
Toyota 62% 18% 18% 2%
BMW 46% 2% 32% 20%
Honda 38% 33% 27% 2%
Audi 32% 54% 13% 1%
Ford 55% 39% 6% <1%
Infiniti 52% 7% 40% <1%
Cadillac 34% 40% 18% 8%
Porsche 14% 47% 39% <1%
Tesla 0% 0% 0% 0%

Källa: 30 dagars-analys från BrandTotal

Trots Teslas avstånd från betalt innehåll så uppdateras elbilbolagets flöde flitigt med obetalt engagemang, så kallat organiskt innehåll.

Läs även: Fyrabarnsmamman ville inte bli entreprenör - nu kan hennes företag köpas för 1 miljard dollar

Tesla har över två miljoner organiskt engagemang, där Instagram står för 55 procent av den sociala attraktionen, medan Twitter står för 11 procent. VD Elon Musk är inte bara en tech-ikon utan även en flitig twittrare med sina över 26 miljoner följare, vilket givetvis bidrar till ett naturligt och organiskt flöde.

"Teslas fans är redan engagerade och aktiva användare på Twitter och andra plattformar. När deras organiska räckvidd är så stark finns inget behov av betald marknadsföring på sociala medier", menar Alon Leibovich, grundare och VD på BrandTotal.

Vissa menar dock att det kanske är läge för Tesla att börja engagera sig med även betalt innehåll i sociala medier, för att stimulera försäljning. Något som kan dyka upp på agendan i samband med den senaste kvartalsrapporten, som inte riktigt nådde analytikernas förväntningar.

Läs även: En helt ny långsiktig börs har fått grönt ljus

 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.