Fotograf: Montage / Youtube

Fyrabarnsmamman ville inte bli entreprenör - nu säljer hon sitt företag för 10 miljarder

Idén till Drunk Elephant väcktes när Tiffany Masterson var hemma med sina fyra barn. Hon ville skapa naturliga hudvårdsprodukter som var säkra att använda. Idag kan märket köpas av Unilever för 1 miljard dollar.

Håll konsumenten nära.

Det har varit Tiffany Mastersons ledord när hon har byggt upp superföretaget Drunk Elephant, vars årsvinst beräknas vara över 150 miljoner dollar. 

Sedan årsskiftet har investmentbanker letat efter köpare och nyligen meddelade konsumentjätten Unilever att de överväger att lägga ett bud om 1 miljard dollar. Det rapporterar The Telegraph om. 

Men historien bakom det framgångsrika hudvårdsmärket är i själva verket mycket enkel.

Tiffany Masterson ville egentligen inte bli entreprenör.

Hon bodde i Houston, Texas, och var hemmamamma till fyra barn när idén till företaget väcktes runt 2012. 

Tiffany Masterson ville minimera sina barns utsatthet för giftiga kemikalier, hormonstörande dofter och allergiframkallande ämnen och började därför undersöka vilka giftiga ämnen som finns i våra hudvårdsprodukter.

Tillslut lyckades hon identifiera sex onödiga ingredienser – och skapade en produktserie där hon uteslöt just dem. Istället använde hon sig av "rena" syntetiska, resultatgivande och kliniska ingredienser.

"Jag attraherades av tanken på en hälsosam hud som får åldras naturligt och elegant", förklarar hon på företagets hemsida.

Läs även: Därför kunde den här lilla boxen säljas för 1 miljard dollar

De första produkterna var klara 2013 och Tiffany Masterson gick försiktigt fram med försäljningen genom att lansera på egen hemsida.

Genomslaget kom två år senare, när skönhetskedjan Sephora valde att ta in produkterna. Försäljningen exploderade och Drunk Elephant blev snart Sephoras snabbast växande hudvårdsmärke.

Idag menar hon att det absolut viktigaste hon gör är att hålla konsumenterna nära.

"Jag lever för Instagram. Jag lär mig från mina konsumenter. De är mina chefer. De får sista ordet. 'Vad vill ni ha? Vad är viktigt för er?' Jag vill att de får vad de betalar för.", sa hon i en intervju med Business of Fashion tidigare i våras.

En annan avgörande faktor i att bygga upp en lojal kundkrets är att hon tidigt bestämde sig för att bete sig som ett stort företag som redan är framgångsrikt.

"Jag ville göra allt på rätt sätt, som om konsumenterna såg varenda val jag och företaget gjorde. Det är vad jag vill ha som konsument, och det är vad jag ger som producent".

Det värsta misstaget menar hon har varit att inte lyssna på magkänslan.

"Jag har anställt människor som inte har delat mina kärnvärden och min vision [...] ens magkänsla är oftast ganska spot-on, att ta in de människorna i företaget har kostat oss tid och pengar."

Unilevers eventuella förvärv är en del i den globala dagligvarujättens satsning på hudvårdsprodukter i premiumsegmentet. Tidigare har Unilever köpt delar i Dermalogica, det veganska sminkmärket Hourglass, sydkoreanska Carver Korean och prenumerationstjänsten Dollar Shave Club.