Fotograf: TT / Flickr

Missad 'Game of Thrones'-mugg gav 2,3 miljarder dollar i marknadsföring

Starbucks fick gratis marknadsföring för 2,3 miljarder dollar när den samtida koppen med kaffe skymtades i det Game of Thrones avsnitt som gick den 5:e maj. 

Avsnittet ur HBO:s serie Game of Thrones den 5:e maj hade 11,8 miljoner tittare under den första sändningstiden där koppen skymtades. Det visade sig att det inte var en kopp från Starbucks, enligt CNBC.

I söndagens avsnitt av Game of Thrones märkte observanta tittare att något var felplacerat i en kort sekvens. Inom några timmar spreds bilder och videos från ögonblicket i sociala medier.

Märket var till synes suddigt i skuggorna men det spekulerades om att det var den ikoniska loggan på en Starbuckskopp. Det var dock bara en vanlig kopp.

LÄS ÄVEN: Förr var han Netflixs marknadsföringsgeni – nu vill han ”mörda din törst”

Stacey Jones, vd för marknadsföringsföretaget Hollywood Branded, beräknade priset för marknadsföringen till 2,3 miljarder dollar.

Övervakningsplattformen Talkwaker och analytiker av sociala medier beräknade att omnämnandet av kombinationen Starbucks och Game of Thrones översteg 193,000 under 48 timmar.

På tisdagen redigerades koppen bort ur serien men diskussionen om den fortsatte. Det spekulerades kring vad den egentliga prislappen för marknadsföringen som var gratis skulle ha varit. Vissa påpekar att det är omöjligt att spekulera kring en sådan gratis marknadsföring men att det skiljer sig helt från produktplacering då det hände av misstag.

Stephen Colbert, programledare för det amerikanska tv-programmet 'the Late Show with Stephen Colbert', tweetade om incidenten:  

 

HBO stödjer inte reklam och använder inte produktplacering. Daniel Hill, vd för den strategiska kommunikationsbyrån Hill Impact, uttrycker att marknadsföringen kommer att leva vidare som en meme och att den blir ”en evig gåva”. Hill uttrycker att det handlar mer om HBO’s misstag än om kraften bakom Starbucks märke.

LÄS ÄVEN: Så många såg säsongspremiären av Game of Thrones – slog publikrekord


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.