Fotograf: Unspash/Liquid Death

Förr var han Netflixs marknadsföringsgeni – nu vill han ”mörda din törst”

Från kreativt ansvarig på Netflix har han nu skapat ett varumärke som säljer vatten under namnet Liquid Death och vill attrahera de som förstår skämtet. 

Start-up företaget Liquid Death, med grundaren Mike Cessario i spetsen, drog precis in 1,6 miljoner dollar i det tidiga stadiet av finansiering - så kallad seed funding. Finansiering skedde tack vare marknadsföringsexpertis. 

Det säger sig självt med designen av vattenburken att den riktar in sig till en punk-älskande publik. Namnet kan översättas till ”flytande död” och burken är smyckad med en smältande dödskalle. Slogan påstår att den kommer att ”mörda din törst”.

Burken lär dock inte signalera anarki, utan snarare kapitalism, skriver CNBC.

LÄS ÄVEN: Vad du bör tänka på innan du anlitar influencers – för att inte sabba ditt varumärke

Märket startades som en motreaktion till de klichéartade vattenflaskorna. På företagets hemsida påstår de att de vill ”utplåna” marknadsföringen av annat flaskvattnen genom att ta världens hälsosammaste dryck och vinkla det till något dumt, roligt och underhållande. Precis som de ohälsosamma varumärkena inom energidrycker, öl och läsk.

Liquid deaths vd och medgrundare Mike Cessario jobbade tidigare som kreativt ansvarig på Netflix, med ansvar för marknadsföringskampanjer till stora serier som House of Cards, Narcos och Stranger Things.

Inspirationen till varumärket Liquid Death, fick han från sina dagar som medlem i ett punkrockband. Själv dricker Mike Cessario varken läsk eller energidryck. Den målgrupp han vill attrahera är i första hand de punkrockare och hårdrockare som avstår droger och alkohol. De förstår omedelbart skämtet, säger han till Business Insider.

Liquid Death ska även vara hållbar för miljön och locka till sig miljömedvetna kunder. De stora märkena Coca-Cola och PepsiCo har under längre tid haft problem med plastflaskor.

LÄS ÄVEN: Världen tog just ett stort kliv mot att drastiskt minska engångsplaster

Idag finns de punkiga vattenburkarna endast att köpa online och till ett pris av 1,83 dollar, med tillkommande fraktavgift. Företaget utger sig för att skänka 5 cent för varje såld burk till att rena havet från plast.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.