Företaget som omsätter 7 miljoner - genom att ta biologisk mångfald till stan

Med "Veckans målgörare" lyfter vi svenska bolag som bidrar till att världen går i mål med FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Ett av dem är hållbara ekosystem och biologisk mångfald - något det svenska företaget Bee Urban jobbar för. 

För 60 000 kronor per år kan företag sätta upp en bikupa på taket. Då ingår skötsel, visningar, föreläsningar och honung som paketeras med egna etiketter.

"I dag har vi mellan 70 och 75 bikupor utplacerade i Stockholm, Göteborg och Malmö. Nu sätter vi inte ut fler i Stockholms innerstad utan satsar mer på vilda bin i trädgårdar", säger Josefina Oddsberg Gustafsson, grundare till företaget Bee Urban som hon i dag driver tillsammans med sin man Filip Gustafsson.

LÄS MER: Världens 17 smartaste och viktigaste affärsidéer

Veckans målgörare

Det kommer att krävas massor av idéer och mängder med kapital för att nå FN:s 17 globala hållbarhetsmål år 2030. Med Veckans målgörare vill vi lyfta svenska bolag vars verksamheter på olika sätt bidrar till att världen kommer i mål.

Det som började som en ideell förening för tio år sedan är i dag ett vinstdrivande företag med en omsättning på närmare 7 miljoner kronor.

"Jag och min studiekamrat Karolina gick på en guidad tur i nationalstadsparken, det enda urbana naturreservatet i Sverige, och blev varse om bristen på pollinerare."

LÄS MER: De har tagit fram ett Swish för utlandsbetalningar – och tagit in 30 miljoner

En idé om att sätta ut bikupor föddes och arbetet gjordes i början tillsammans med Djurgårdsförvaltningen.

"Vi ville att fler skulle ta efter men det gick rätt trögt", berättar Josefina Oddsberg Gustafsson.

"Vi kom på att om vi bad företag att vara faddrar till vår bikupor så skulle det gå snabbare att få ut dem."

Bee Urbans första kund var Claes Fornell Group som satte upp en bikupa på Globala gymnasiet i Stockholm. H&M var också en tidig kund liksom Stockholmsmässan som smällde till med fem stycken. 

"I dag har vi breddat oss och jobbar också med trädgårdar och takparker med växter som är rika på pollen och nektar som förser de pollinerande insekterna med mat. Vi anlägger också boplatser för stadens fauna, som bibäddar för solitärbin, fågelholkar, miljöer som skalbaggar trivs i och vattenspel som förser djurlivet med dricksvatten. Det blir oaser för biologisk mångfald, men också en vacker och läkande miljö för den stressade stadsmänniskan. I somras gjorde vi exempelvis en takpark på NK som innehåller allt detta."

LÄS MER: Unika listan: 74 svenska bolag som ska fixa globala hållbarhetsmålen


MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Butiksdöden: Här är veckans konkurser så här långt – och en krisande anrik butikskedja
  2. Warren Buffett: Här är de största misstagen föräldrar gör när de lär sina barn om pengar
  3. Kraftigt inbromsad tillväxt i Kina och Indien – unga kineser mer pessimistiska
  4. Volvo Cars vd: ”Att jobba på en skyddad marknad – ett monopol med bara män – gynnar självklart mig som man”
  5. Hockeylegendaren Wayne Gretzky går in i svenska spelbolaget – aktien tokrusar
  1. Så mycket sänker statliga bolånejätten boräntorna idag - lägsta räntan nu under 1%
  2. Carlsberg tar fram ny ölflaska – i papper
  3. Byggde om bubbla till elbil: ”Kanske vi gör business av det”
  4. Bianca Ingrossos sminkbolag lanserar livevideo-shopping
  5. Skånska Uniti släpper första elbilen i miniformat – så mycket kostar den

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.