Fotograf: Erik Ardelius / Pexels

Nej, du blir inte korkad av mobilen

Popcornhjärna, mobilberoende, psykisk ohälsa och ensamhet. Alarmen står som spön i backen och teknikoptimismen har förbytts till panik. I sin bok "Smartare än din telefon" slår psykologen Siri Helle hål på mobilmyterna.

Första myten: Ju mindre skärmtid, desto bättre 

Det handlar inte om hur mycket vi använder våra telefoner utan vad vi använder dem till. Är det skärmtid som berikar ditt liv? Kör på! Rätt använd kan det göra oss både mer allmänbildade och stärka våra relationer. Men visst kan ett passivt skrollande på Facebook eller ett ändlöst spelande av ”Candy crush” ofta kännas som bortkastad tid. Ta dig en funderare på vad du skulle vilja göra i stället. Kanske längtar du efter att läsa böcker, åka långfärdsskridskor, umgås mer med familj och vänner. Eller att bli effektivare på jobbet. I så fall kan det vara en god idé att hitta strategier (se tipsen längre ned) för att minska slentrianskrollandet och få mer tid till det du värdesätter. 

Andra myten: Mobilerna gör oss ensamma och olyckliga 

Det finns forskning, bland annat en sammanställning från Unicef, som visar att unga med måttligt skärm­användande mår bättre än dem som inte har någon skärmtid alls. Det kan bero på att vårt sociala umgänge – som ökar välbefinnandet – har flyttat ut på nätet. Mobilen öppnar oändliga möjligheter till att interagera med olika människor, intresse­grupper och skapa nya nätverk. Det är dessutom ofta lättare att hitta likasinnande på nätet än i verkligheten. På så sätt ökar chanserna att få nya vänner och knyta professionella kontakter. 

Tredje myten: Mobilerna gör oss beroende 

De flesta av oss har sannolikt några mobil­ovanor som vi gärna skulle vilja ändra. Och nog kan nomofobi (no phone phobia, det vill säga rädsla för att vara utan mobiltelefonen) vara tufft. Men i dagsläget finns det inte vetenskapligt stöd för att mobilanvändandet i sig skulle vara beroendeframkallande. 

Läs även: Försäljningsras för Google – vd:n skyller på ”motvind” för Pixel-lur

7 tips för att bli smartare än din lur

1. Slå av mejlnotiserna.
2. Använd ”stör ej-läget – Det går att göra undantag för vissa viktiga nummer.
3. Blockera frestande appar när du vill vara fokuserad med exempelvis Offtime, eller Flipd.
4. Ta inte med mobilen på möten – om det inte är absolut nödvändigt.
5. Måste du verkligen ha mobilen på skrivbordet?
6. Stäng av blåljuset på skärmen om kvällen för att inte störa sömnen.
7. Om du måste kolla jobbmejl när du är ledig, gör det på bestämda tider.

Läs även: Apple stuvar om i ledningen för en framtid efter Iphone


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.