Fotograf: Unspash

Så krossades Spotifys tv-drömmar

I den nya boken Spotify inifrån avslöjas hur en hemlig ”startup” inom Spotify i flera år arbetade med att ta fram såväl mjukvara som hårdvara för att slå sig in i tv-branschen. Men inte ens Spotify kunde bygga ett ”Spotify för tv”, skulle det visa sig.

Sedan lanseringen för drygt ett decennium sedan har Spotify laborerat såväl med poddar som videoklipp. Men strömmad musik har alltid varit kärnaffären. Ledordet är i dag ”Musik för alla”.

Men i den nya boken Spotify inifrån, som är skriven av journalisterna Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud framkommer att det svenska bolaget med start år 2011 och i flera år framåt hade långt gångna planer på att slå sig in även på tv-marknaden.

I det syftet ska Spotify för första gången, med hjälp av leverantörer, ha låtit ta fram och tillverka egen hårdvara: tv-mottagare och fjärrkontroller prydda med Spotifys logotyp.

Medgrundaren och vd:n Daniel Ek ska ha varit drivande i det hemliga projektet som gick under kodnamnet Magneto och uppges ha kostat över 100 miljoner kronor bara i lönekostnader.

”Han bildar en startup inom sin startup. Projektet isoleras från resten av medarbetarna och förblir okänt för allmänheten i många år”, heter det i boken.

Som mest ska drygt 70 Spotify-anställda i Stockholm och New York ha jobbat med projektet och chefer ha rekryterats från bland annat telekomjätten Comcast och videotjänsten Youtube. Även stjärnkodaren Ludvig Strigeus uppges ha varit djupt involverad i arbetet.

Genom att satsa på tv skulle Spotify dels kunna utmärka sig från andra musiktjänster och dels göra sig mindre beroende av att få licenser från skivbolagen.

Tanken var att Spotifys tv-erbjudande skulle rekommendera användaren innehåll och dessutom livesända nyheter, sport, film och serier. Målet var att videoströmmen, precis som i fallet med musikuppspelningarna, skulle sätta igång blixtsnabbt och varken hacka eller stanna.

Läs även: Analys: Därför floppar svenska tv-tjänster trots enorma investeringar

Hösten 2012 kunde teamet visa upp en prototyp under Spotifys strategidagar på kontoret i Stockholm. I en app som teamet hade utvecklat livesändes olika svenska tv-kanaler utan fördröjning.

Det hela var möjligt med hjälp av små antenner som hade monterats på Spotify-kontoret och riktats mot tv-antennerna i Nacka i Stockholm, tillsammans med en öppen programvara som kunde dekryptera kabel-tv-kanaler.

”Banbrytande teknik har återigen gått före licensavtal. Precis som med musikspelaren bygger prototypen på piratkopierat innehåll”, heter det i boken Spotify inifrån.

Men någon tv-satsning från Spotify har som bekant inte sett dagens ljus. Daniel Eks
förhandlingar med amerikanska tv-jättar som Fox och CBS och svenska motsvarigheter som TV4 och Discovery Networks Sweden ska ha gått trögt.

Det visade sig svårt att sy ihop ett fullskaligt tv-erbjudande till ett rimligt pris. Bara ett begränsat nordiskt licenspaket skulle kosta bolaget 2 miljarder kronor, uppger källor till boken.

Under 2014 verkar Spotify ha skrinlagt sina tv-drömmar. Men strax därefter, i början av 2015, anländer enligt boken ett sista minne till bolagets Stockholmskontor: En lastpall med tusen tv-mottagare och fjärrkontroller som inte längre fick plats i fabriken i Kina.

Under åren som följde fortsatte prenumerationsskaran att växa inom kärnaffären – musiken – och våren 2018 noterades Spotify i New York till ett värde av omkring 250 miljarder kronor.

Läs även: Spotifys bakslag i Indien: Tvingas ta bort inhemska låtar – två månader efter lanseringen


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.