ANNONS

Omsätter 110 miljoner: Så har Miran byggt upp sitt bolag – helt utan riskkapital

Från att ha sålt ett rapporteringsverktyg för 1800 kronor till att leda ett bolag som omsätter över 100 miljoner. Möt Miran Dennerqvist, grundare, ägare och koncernchef för snabbväxande Flex Applications.

När Miran Dennerqvist startade Flex Applications 1990, då under namnet Miranda Software, var det ett handelsbolag med en insats på 500 kronor. Idag har bolaget 90 anställda, kontor på sex orter och omsätter 110 miljoner kronor. Men det har varit en lång resa, där bolaget har gått från att utveckla enklare lön- och rapporteringsprogram till att kunna erbjuda marknadens enda kompletta webbaserade personaladministrationssystem.

"Vi har alltid gått med vinst, och aldrig tagit in något riskkapital. Jag tycker inte att vi har behövt det. Vi hade säkert kunna växa snabbare, men jag hade inte de ambitionerna från början. Jag hade familj och barn och vågade inte riskera för mycket", berättar Miran Dennerqvist.

Han kom till Sverige från Slovenien som 11-åring. Efter att ha bott ett halvår i Italien hamnade familjen till slut i Kvarntorp i Närke. Där jobbade hela familjen på företaget Ytong, och det var också där han började jobba på fabriksgolvet.

Flex Applications

Flex Applications AB grundades 1990 och finns idag i Örebro (huvudkontor), Stockholm, Göteborg, Motala, Karlstad och Oslo. Företaget utformar kompetenta och användarvänliga system för personaladministration.
Läs mer här!

Fel utbildning blev helt rätt

Det var ingen självklarhet att han skulle bli programmerare.

"Jag halkade in på ett bananskal, och visste inte vad det handlade om på den tiden. Egentligen skulle jag bli dataoperatör – alla sa att det var ett framtidsjobb. Så jag tog tjänstledigt för att gå en dataoperatörsutbildning som istället visade sig vara en programmerarutbildning. Det är jag idag tacksam för, det var precis vad jag ville hålla på med!"

"Jag fick jobb som programmerare direkt efter utbildningen. På samma företag som jag jobbade på innan. På den tiden var det stordator som gällde, med hålkort. Hålremsorna hade precis utgått. Jag fick ta hand om lönesystemet, och det var så jag kom in på den banan."

Han var anställd som programmerare från 1978 till 1990. Sedan sade han upp sig för att starta eget bolag.

"Jag tänkte att det skulle vara kul att ha något eget. Det handlade mycket om friheten att skapa något själv. Jag älskade verkligen programutveckling."

Ren överlevnad i början

Första åren handlade det om ren överlevnad. Det var mitt i byggkrisen i början på 90-talet.

"Det krävs massor av energi och tålamod för att man ska hålla ut. I början hade jag en något naiv tro på att kunderna bara skulle rusa till, men så var det såklart inte. Jag fick jobba hårt för allt. Det blev mycket jobb på fritiden, och jag skulle nog inte ha klarat av det om jag inte brann för det jag gjorde."

Han minns än idag sin första egna affär.

"Jag sålde mitt program för framställning av rapporter, en så kallad rapportgenerator, för 1800 kronor till ett företag i Örebro. Det var en fantastisk känsla. Att någon ville ha och betala för ett program som jag själv hade gjort."

Tidiga på nätet

En annan händelse som etsat sig fast i Mirans minne, och fått stor betydelse för bolagets utveckling var när en potentiell kund ringde och frågade om Flex system för reseräkningar gick att köra på internet.

"Det här var 1997 och vi höll precis på att färdigställa vårt första klient-serversystem i Windows-miljö. Jag trodde att det hela var något slags missförstånd från kundens sida. Men så var det ju inte, och jag förstod att det var detta som var framtiden. Redan året efter hade vi utvecklat en av branschens första webbportaler åt kunderna."

Just den lyhördheten, och viljan att hela tiden utvecklas och anpassa sig, har varit en av nyckelfaktorerna till att bolaget lyckats så väl. Det är ingen slump att företaget heter just Flex Applications.

"Redan från början ville jag skapa något som kunderna verkligen skulle kunna ta till sig. Till en början handlade det främst om att skapa en bra produkt, men när företaget växte tillkom fler drivkrafter som att bli bättre än konkurrenterna och bli ledande på marknaden. Det finns absolut ett tävlingsmoment i det hela."

Tog riktig fart med en helhetslösning

Länge samarbetade Flex med andra bolag för att kunna erbjuda kunderna en heltäckande lösning för administrationen. Men den riktiga tillväxten tog fart i mitten på 2000-talet, när man kom i mål med utvecklingen av lönesystemet och skapade ett helt eget, komplett personalsystem med delsystem för lön, reseräkning, tid, schemaläggning och HR.

"Tidigare samarbetade vi med andra stora leverantörer som hade system för lönehantering. Vi kompletterade deras system med vårt reseräkning- och tidsystem. Fördelen var att kunden fick det bästa inom respektive område, men det fanns också nackdelar."

"Kunderna vill oftast ha en leverantör istället för flera. De vill ha ett enhetligt och sömlöst gränssnitt i systemen så att användarna känner igen sig och kan förflytta sig smidigt mellan delsystemen. De vill helst också ha kontakt med en organisation och en support, och de vill definitivt inte hamna mellan två stolar när ett problem uppstår, så som lätt kan hända när det är flera leverantörer inblandade. Så att vi satsade på ett enhetligt system var en avgörande händelse för att vi skulle börja växa på allvar."

Och det tog fart rejält. Bolaget fick utmärkelsen Gasellföretag av tidningen Dagens Industri tre år i rad (2007-2009).

Förra året passerade Flex Applications sin drömgräns – och omsätter nu över 100 miljoner kronor.

"Det har aldrig varit något jag strävat efter i sig, men det är klart att vi hela tiden flyttar fram målen. När vi var uppe i 30 miljoner började man snegla på 50, vid 60 på 100..."

Idag ligger Flex Applications fokus på att förvärva större kunder inom bemanningsintensiva branscher, att växa i Norge samt att fortsätta att utveckla system i teknikens framkant.

Till den som drömmer om att bli entreprenör har Miran ett par raka tips.

"Du får aldrig ge upp. Och du måste brinna för det du gör. Det är uthålligheten och ambitionen som är viktig. Försök att göra något som ingen annan har gjort, och med hög kvalitet."


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.