Mikrovarumärken är mindre, nischade och drar nytta av de senaste årens tekniska utveckling. Ofta säljs de direkt till kunderna. Som här svenska sneaker-märket Axel Arigato. Fotograf: Axel Arigato

Mikrovarumärken: Små och snabbfotade är det nya hotet mot detaljhandeln

Mikrovarumärken är digitala, flexibla, många och kan snabbt fånga upp trender. En del har redan vuxit sig stora och fler är på väg. För kläd- och livsmedelsjättarna gäller det att anpassa sig. Eller plocka fram plånboken.

Den traditionella detaljhandeln utkämpar just nu ett flerfrontskrig. Det ena hotet är välkänt: e-handeln. Det andra har fått mindre uppmärksamhet: framväxten av otaliga mikrovarumärken.

Mikrovarumärken fokuserar på enskilda produktkategorier, säljer ofta direkt till kunderna via nätet och har få eller inga egna lager eller butiker.

I gapet mellan vad jättarna erbjuder och vad kunderna efterfrågar kliver de in med nya smaker, miljövänligare produkter, eller spännande designval.

Läs hela artikeln på vår premiumsajt VA Insights:

 

Prova utan kostnad i 30 dagar


Redan prenumerant? Läs hela artikeln här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.