Fotograf: Pressbild Amazon

Amazon flyr Kina – klarar inte konkurrensen från Alibaba och JD.com

E-handelsjätten lägger ned kinesiska sajten från och med juli i år.

Amazon kommer att lägga ned all sin verksamhet i Kina från och med den 18 juli i år. Det skriver Financial Times, med hänvisning till ett uttalande från e-handelsjätten.

”Under de senaste åren har vi utvecklat vår onlineförsäljning i Kina till att alltmer fokusera på försäljning över landsgränsen, och som resultat har vi sett väldigt stark respons från kinesiska kunder”, uppgav Amazon.

Det ska vara den hårda konkurrensen från de inhemska sajterna Alibaba och JD.com som ligger bakom nedläggningen, enligt Financial Times. Amazon ska i stället skifta fokus till att sälja importerade varor i Kina, baserat på större efterfrågan på produkter från USA och andra länder.

Nedstängningen kommer att påverka en del jobb i Kina, men Amazon ville inte uppge exakt hur många.

”Vi arbetar nära våra säljare för att se till att det blir en jämn övergång och för att fortsätta leverera bästa möjliga kundupplevelse”, sade en talesperson för Amazon i ett uttalande till Reuters.

Kinesiska analytiker uppger för Financial Times att Amazons team i Kina har misslyckats med att anpassa sin verksamhet till kinesiska förhållanden.

”De saknar makt när det gäller beslutsfattande och ledarskapsprocessen är långsam”, sade Li Chengdong, vd för tankesmedjan Dolphin, och uppgav vidare att till och med färgskalan på Amazons webbsida var oattraktiv för kinesiska kunder.

Läs även: Exklusiv intervju: Amazon köpte hans livsverk – för 135 miljarder


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.