”Flygandet minskar och tågresorna ökar – det är spännande”

Första kvartalet har passerat och antalet tjänsteresor med flyg minskar, konstaterar Veckans Affärers chefredaktör Åsa Uhlin i bloggen VA:s Klimatresa.

Det är vår och det har gått några månader sedan jag utmanade VA:s läsare: Vi ska minska tjänsteresorna med flyg med 50 procent under året

Så det är väl rimligen dags att ta en paus så här efter Q1 och komma med en rapport. Den korta sammanfattningen: det händer saker. I vårt senaste magasin rapporterar VA till exempel om arkitektbyrån White som har en strikt resepolicy med miljö och klimat i fokus. De är inte ensamma. Allt fler väljer att skippa flyget, enligt Transportstyrelsens senaste siffror (som man bland annat kan läsa om här).

378 000 färre passagerare reste från svenska flygplatser första kvartalet i år jämfört med samma period förra året.

De flesta av dessa människor var säkert framför allt privatpersoner. Men om man tittar närmare på statistiken från Transportstyrelsen (som man kan fördjupa sig i här) kan man notera att även inrikestrafiken minskar. Första kvartalet 2018 reste 1 854 797 med inrikesflyg från svenska flygplatser. Första kvartalet i år flög 1 750 539 personer med inrikesflyg, en minskning med 104 258 personer, eller ungefär 6 procent.

Om man då vet att resor i tjänsten brukar stå för ungefär hälften av all inrikestrafik så är det ett rimligt antagande att cirka 50 000 färre tjänsteresor gjordes med flyg under årets tre första månader. Det händer saker som sagt.

Den nedåtgående trenden för flyg passar intressant nog samman med en uppåtgående trend för affärsresor på tåg, som SJ rapporterar om

Nu fattar jag att det finns andra skäl till att flygandet minskar. Oro för en annalkande lågkonjunktur kan vara ett, flygskatt och ett ovanligt stort antal flygbolagskonkurser under 2018 kan vara andra.

Men oro för klimatet kan definitivt spela in. Och oavsett orsak: flygandet minskar och alternativa färdsätt ökar – det är spännande.

Och då är frågan: hur går det för mig då? Jo, jag har verkligen försökt leva som jag lär denna vår. Inga tjänsteresor med flyg (vilket jag delvis aktivt har valt bort, men samtidigt inte behövt), men ett antal tågresor. Bil använde jag väldigt sällan i tjänsten redan innan, så där är det inte någon större skillnad.

Privat kommer jag att resa till London i början av maj och har satsat på en kompromiss: tåg dit (via Hamburg och Paris) och flyg hem. Enligt utmärkta Klimatsmartsemester.se kommer därmed resan för mig och dottern att minska med cirka 200 kg CO2 än vad det hade ”kostat” om vi flög. Jag återkommer med rapport.

Läs mer om bloggen Veckans Affärers Klimatresa här


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.