Fotograf: Privat/Unsplash

I huvudet på en investerare: ”Det får gärna vara ett team som inte bara är ute efter att tjäna pengar”

Följ med i Veckans Affärers nya artikelserie om investerare. 

Vad är egentligen viktigt för investerare? Hur tänker de kring värdet, och vad får dem att falla för ett bolag? Nu drar Veckans Affärer igång en ny artikelserie om investerare. Först ut är Jenny Keisu, partner i det Stockholmsbaserade private equity-bolaget Summa Equity.

Vad går du och funderar på just nu?

”På hur snabbt världen ändrar sig. När Summa startades var det knappt någon som hade hört talas om FN:s hållbarhetsmål och få som förstod den tydliga koppling som finns mellan lönsamhet och hållbarhet. Idag ser det helt annorlunda ut och nu ser vi till och med att andra fonder börjar fokusera på det, vilket såklart är bra.”

Vad får dig att falla för ett bolag?

”Att det är en bra affärsmodell som bidrar till att lösa FN:s hållbarhetsmål, samt att vi tror att bolaget bör kunna ha en stark tillväxt. Det får också gärna finnas ett värderingsstyrt team som verkligen tror på vad de gör, och inte bara är ute efter att tjäna pengar.”

Hur säger du nej?

”’Det här passar inte oss just nu, men saker kan alltid kan ändras.’ Vi förklarar ofta varför det inte passar Summa så att de vet vad de eventuellt kan ändra, och i vissa fall spelar vi till och med in bolaget till andra investerare så att det hamnar i rätt händer.”

Hur tänker du vad gäller värdet?

”Värdet är helt beroende av bransch och möjligheter till tillväxt. Det är också skillnad på bolag som har en global business och de som löser något lokalt. En annan faktor som spelar in är hur svårt det är att kopiera affärsmodellen.”

När sover du inte gott om natten?

”Jag sover oftast väldigt bra, men något sämre när det kommer stora larm om klimatet, till exempel att vi har passerat en punkt där det inte går att backa från. Det kan också vara geopolitik, att Trump gör något utspel eller när nationalistvågen blåser för stark.”

Missa inte VA:s stora special: Världens 17 smartaste och viktigaste affärsidéer