Fotograf: Pax Engström Nyström

”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

Marknaden är gigantisk för alla som vågar utmana storbankerna. Kunderna är vinnare när kampen om våra bankaffärer hårdnar, skriver Joakim Malmberg.

I ett rosa kuvert, på en bädd av pälsliknande hår, kommer betalkortet. ”Känner mig som en pimp”, twittrar en av de tidiga användarna som dokumenterar sin nya ägodel med bild och lägger till en kärleksemoji. Den kitschiga förpackningen är en genomtänkt del av strategin för den svenska bankutmanaren Klarna, som lyckats göra något så osexigt som fakturahantering till ett sällsynt eftertraktat miljardbolag.

Kortet smyglanserades till utvalda kunder förra året, vilket påminner om Spotifys knep för att bygga hajp genom att till en början kräva inbjudningar till tjänsten. Några månader senare finns Klarna-kortet i fler än 50 000 svenskars plånböcker.

Det är lätt att föreställa sig hur cheferna på storbankerna kliar sig i huvudet och undrar: Hur kan de lägga marknadsföringsbudget på gratis toaletter till alla som visar upp betalkortet på hipsterfestivalen Way Out West? Och dragplåstret Snoop – vem är det?

Mycket talar för att bankmarknaden står inför en jordbävning och att kunderna blir de stora vinnarna. Nischbanken Collectors grundare Lena Apler, med ett mångårigt förflutet i SEB, sammanfattar det väl:

”Konsumenten inser att man kan ta makt över sin egen ekonomi på ett helt annat sätt i dag. Att gå till banken med mössan i hand finns inte längre. Att gå till en bank finns knappt längre.”

Missnöjet i kundleden har pyrt länge, vilket visar sig i bottenbetyg för storbankerna i årliga undersökningar, men många har ändå stannat kvar. Under tiden har de dominerande spelarna i branschen täljt guld. På sätt och vis är denna badwill priset de får betala för sina rekordvinster. Ytterligare misstro har väckts av Swedbanks misstänkta penningtvätt och den valhänta krishanteringen.

Utöver att digitaliseringen sänker trösklarna för utmanarna är även nya regleringar till deras fördel. PSD2 är ett EU-direktiv som gör att bankerna numera måste dela med sig av kunddata till tredje part om du godkänner det. Exempelvis kan Tink och Klarna enkelt samla ihop information från konton och utveckla budgetappar utan att bankerna har något annat val än att samarbeta.

Om brist på alternativ tidigare gjorde att kunderna förblev trogna är den tiden förbi. Förutom Klarna framstår det brittiska fintechbolaget Revolut som mest ivrigt att lägga beslag på svenska kortkunder. De lockar båda med noll kronor i månadsavgift och inget valutaväxlingspåslag utomlands.

Spararna har redan flytt till nätmäklarna Avanza och Nordnet, som pressat priserna rejält på aktiehandel, eller robotråd­givare som Sigmastocks. Bolåneutmanarna Stabelo och Hypoteket erbjuder lägre ränta till kunder som slipper pruta.

Varför ska någon stanna kvar hos storbanken? De måste snabbt hitta ett vettigt svar på den frågan. Att förlita sig på att kunderna är för lata för att byta räcker inte längre.

Klarnas vd Sebastian Siematkowski gillar att sticka ut hakan genom att dödförklara storbankerna. Om bara fem år är de borta, i stället tar globala nischbanker över, sade han nyligen i en intervju. Han tror att det är lönekontot som kommer att få den stora massan att byta bank och på den punkten håller jag med.

Om Siematkowski och hans Klarna även kan få den som öppnar lönekonto att känna sig som en pimp (i en vänlig tolkning av ordets innebörd) kan de mycket väl bli globala vinnare.

Joakim Malmberg är digital redaktör på Veckans Affärer.

Läs även: Vi har testat kaxiga bankutmanarna Klarna och Revolut som vill ta över dina kortköp – här är vinnaren


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Rapportrökare från Getinge får börsen att jubla
  2. 5 stekheta aktier du borde plocka in i portföljen
  3. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet
  4. Mardröm för Samsung inför hajpad lansering av vikbara lurar: Recensionsexemplaren havererar
  5. Världens fondjättar säljer aktier efter börsrallyt – och bunkrar kontanter
  1. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  2. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  3. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  4. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  5. Aktierna som rusar och rasar i onsdagens rapportbonanza

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.