Fotograf: Pexels

Resejätten TUI hakar på heta och omdebatterade trenden – börjar klimatkompensera alla resor

Från och med den 1 maj klimatkompenserar TUI för alla nordiska kunder. TUI är inte ensamma. Det är inne att klimatkompensera nu. Samtidig pågår en allt intensivare diskussion om klimatkompensation är rätt väg att gå eller om det bara är ett sätt att döva sitt samvete.

Researrangören TUI är först ut av de stora svenska researrangörerna att klimatkompensera.

"Vår vision är att vi ska vara klimatneutrala 2030", säger vd Alexander Huber i ett pressmeddelande.

Initiativet innebär att TUI från den 1 maj klimatkompenserar för flygresor och hotellvistelser för alla nordiska kunder som reser med bolagets egna flygbolag samt bor på någon av bolagets egna hotell. Totalt handlar det om över 2 000 flygavgångar och över 200 hotell.

I en undersökning genomförd av TUI framkom att nästan hälften (47 procent) av svenskarna tycker att det är ganska viktigt, viktigt eller mycket viktigt att resebolagen erbjuder möjligheten till klimatkompensation.

"Vi har jobbat under många år med att minska vår påverkan på klimatet, nu tar vi nästa steg. Det här är en stor investering vi gör för att säkerställa att våra kunder ska känna att de kan fortsätta resa. Samma mängd koldioxid som flyget och hotellet släpper ut ser vi till att minska på en annan plats", säger Alexander Huber.

TUI har valt att klimatkompensera via South Pole och stötta projekt inom ramen för FN:s Clean Development Mechanism (CDM), ett ramverk definierat under Kyoto-protokollet. Projekten genererar energi från sol, vind, vatten och biogas i Indien, Thailand och Vietnam, i regioner där fossil energi som kolkraft istället hade använts, vilket hade medfört höga utsläpp av växthusgaser. Men där man nu med hjälp av pengar från klimatkompensation satsar på förnyelsebar energi och undviker utsläpp.

Läs även: Trendbrottet: Efter 10 års ökning – nu minskar vi vårt utlandsresande

Även om TUI går i bräschen bland researrangörerna är trenden att klimatkompensera sina utsläpp het just nu. Allt fler företag tar också ett steg längre och kompenserar för mer än de släpper ut i det som kallas klimatpositivt.

Än så länge saknas en vedertagen definition för vad som får kallas klimatpositivt. Det innebär att det finns en uppenbar risk att det blir mer av kommunikation och marknadsföring än effektiva åtgärder.

Max Burgers, som var ett av de första bolagen i världen att kalla sig klimatpositiva, fälldes nyligen av Reklamsombudsmannen för att påståendet "För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet" var vilseledande.

"Lite hårdraget är det bara växter som är klimatpositiva, men vi människor påverkar ju förstås förutsättningarna för växterna att utföra den tjänsten. Frågan är om åtgärderna som lanseras som klimatpositiva verkligen leder till en nettominskning av växthusgaser i atmosfären. Det är viktigt att vara kritisk och inte bara köpa det företagen säger", säger Lisen Schultz, forskare på Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.

Hon och andra menar att det finns en risk att klimatkompensation används som ett slags avlatsbrev.

Mer läsning: Klimatpositiv till varje pris – kan fler hamburgare rädda klimatet?


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.