Howard Hughes 1937 efter att ha flugit från LA till Newark på rekordtid; Elon Musk i New York i april 2019 efter domstolsförhandlingar där Musk står anklagad för att ha brutit en överenskommelse med SEC. Fotograf: Arkivbild / AP via TT, Richard Drew / AP via TT

Han gjorde som Musk fast decennier tidigare – kusliga likheter mellan dagens superentreprenör och Howard Hughes

Okonventionella med minst sagt högtflygande planer, beredda att riskera allt och omtalade över hela världen. En djupdykning i historien om Tesla-grundaren Elon Musk och dåtidens supermiljardär Howard Hughes visar på närmast kusliga likheter mellan de båda superentreprenörerna.

Avverka chefer på löpande band, ta förbryllande och kostsamma affärsbeslut, peka finger åt såväl politiker som lagen och en av historiens främsta entreprenörer.

Forbes talar inte om vår tids superentreprenör Elon Musk, utan snarare en av 1900-talets rikaste människor, oljemiljardären Howard Hughes, som har porträtterats av Martin Scorsese i Hollywoodfilmen The Aviator med Leonardo di Caprio i huvudrollen.

Enligt Forbes är historierna om Elon Musk och Howard Hughes kusligt lika varandra.
Precis som Elon Musk var Howard Hughes en miljardär som levde i Los Angeles och gjorde sig känd för att pusha gränserna för ingenjörskonst, affärsbeslut och sitt bankkonto med syfte att bland annat nå stora genombrott inom transporter – i hans fall flyg.

Precis som Elon Musk som varit gift med den brittiska skådespelaren Talulah Riley och har dejtat skådespelaren Amber Heard och indiesångerskan Grimes dejtade Howard Hughes dåtida kändisar som Jane Russell och Katharine Hepburn och gifte sig bland annat med skådespelaren Jean Peters.

Stora pengar på olika energislag

Medan Elon Musk vill accelerera användningen av ren energi genom solenergibolaget SolarCity och minska beroendet av fossila bränslen genom Tesla gjorde Howard Hughes också stora pengar på energi – fast i hans fall olja.

Som 20-åring tog han över Hughes Tool Company som tillverkade borrkronor som gjorde det möjligt att borra efter olja i tidigare oåtkomliga bergarter.

När oljebranschen exploderade genom T-Forden blev han snart så stormrik att han kunde investera i alltifrån flyg, film och kasinon till fastigheter.

Elon Musk, vars förmögenhet har vuxit i rekordfart, ligger redan på plats 49 på Forbes-listan med en beräknad förmögenhet på drygt 20 miljarder dollar.

Filmer och jorden runt på rekordtid

Förutom att bli rena oljebaronen bidrog regissörsinsatser på filmer som Hell’s Angels (1930) till att göra Howard Hughes minst lika världsberömd som Elon Musk är i vårt digitala tidevarv där nyheter sprids blixtsnabbt över världen.

En annan starkt bidragande orsak var att han flög jorden runt på rekordtid 1938 efter att hans besatthet kring flyg banat väg för Hughes Aircraft som en division inom verktygsbolaget.

En tredje anledning var när han året därpå blev huvudägare i Trans World Airlines, TWA, som efter att ha spelat en viktig roll under Andra världskriget gjorde flygresor tillgängliga för gemene man.

Historien om Elon Musk och hur han vid Paypal-försäljningen 2002 blev mångmiljonär och kunde började investera i andra branscher är välkänd.

Efter försäljningen grundade han raketbolaget SpaceX, två år senare energibolaget SolarCity och sedan dröjde det till 2016 innan han skapade The Boring Company med målet att förverkliga sina planer på hypersnabba transporter under jord – Hyperloop.

Vilt twittrande och hostile takeovers

Medan Elon Musk är föremål för en SEC-utredning med anklagelser om kursmanipulation blev Howard Hughes föremål för SEC-anklagelser om ”manipulativa finansiella manövrar” och tvingades till och med att lägga bolag i ”blinda strukturer” för att skydda dem från sitt inflytande.

Sedan 2016 har dussintals av Elon Musks toppchefer lämnat, och dessutom har Wall Street blivit alltmer obekvämt kring hans satsningar som ofta ligger i mångmiljarddollar-klassen.

Precis som Howard Hughes, som under sina sista år närmast levde som en eremit i en svit i Las Vegas Desert Inn och därefter i sin fastighet Xanadu på Bahamas, har Elon Musk också gett prov på ett allt märkligare beteende.

Elon Musks säkerhetsklassificering för SpaceX befinner sig bland annat under granskning av Pentagon efter att han mitt under en podcast-sändning med komikern Joe Rogan rökte marijuana.

2017 twittrade Elon Musk om att han är bipolär och året därpå twittrade han ”pedo” om den brittiske dykare som räddade det thailändska fotbollslaget som fastnat i en översvämmad grotta.

Efter en investering från Public Investment Fund of Saudi Arabia blev bomben om möjligt än större då han twittrade:

”Funderar på att avnotera Tesla för 420 dollar. Finansiering säkrad.”

Efter SEC-anklagelser om kursmanipulation, krav på att lämna vd-posten och böter på 40 miljoner dollar lyckades myndigheten även få bort honom som ordförande samt inför krav på att allt hans twittrande först måste godkännas av tjänstemän vid Tesla.

I en CBS 60 Minutes-intervju i december gjorde Elon Musk klart att han ”inte respekterar SEC”. Intervjun i kombination med en felaktig tweet om Teslas produktion ledde till att SEC hävdade att han brutit mot överenskommelsen.

Liknande konflikter utspelades under Howard Hughes karriär.

Genom en så kallad hostile takeover – där man går direkt till aktieägarna eller kämpar med att få byta ut ledningen för att få igenom ett förvärv – lade Howard Hughes vantarna på TWA.

Därefter fick flygbolaget tampas med miljardären under drygt ett decennium, och stämde honom bland annat för att han skulle ha tillsatt en vän som vd för få igenom beställningar på jetplan motsvarande 320 miljoner dollar. Dessa plan leasades från Hughes Tool – en affär som nästan fick flygbolaget att gå under.

Tveeggat svärd

Även om ”köpfesten” gjorde TWA till ett av världens snabbast växande bolag blev kassabehovet ett tveeggat svärd, enligt Forbes.

Hughes och hans kumpan blev så småningom utmanövrerade, och med ny ledning på plats kunde TWA få eldkraft att stämma Howard Hughes för att beställningarna på jetplan stred mot konkurrenslagen.

Och även efter att Howard Hughes kastat in handduken genom att sälja TWA-aktierna för 546,5 miljoner dollar 1966 fortsatte en strid där 135 miljoner dollar kom TWA till godo och länge hängde som ett mörkt moln över hans imperium.

1972 lyckades han dock få upp målet i Högsta Domstolen och gick segrande ur striden.
 Redan två år dessförinnan blev dock han och fyra kollegor åtalade för börsmanipulation, konspiration och bedrägeri.

Bakgrunden var att Howard Hughes efter en hostile takeover 1968 tagit kontrollen över Air West till aktier för 22 dollar styck. Då han två år senare skulle betala aktieägarna i det som nu var Hughes Air West blev betalningen blott 8 dollar per aktie.

När SEC så småningom blandade sig in i striden slutade det med att dödsboet fick betala böter på 30 miljoner dollar efter Hughes bortgång 1976.

En avgörande skillnad

Trots alla likheter mellan de båda superentreprenörerna finns en avgörande skillnad.

Medan Elon Musk lyckades få förmögenheten efter Paypal-försäljningen att växa med hjälp av andra människors pengar och börsen tog Howard Hughes inte in något kapital utifrån. Genom Hughes Tool kunde han i stället plundra bolaget på finansiella medel, utan att behöva stå till svars inför någon.

Forbes konstaterar att mycket av Elon Musk-imperiet fortfarande bygger på icke-infriade löften till investerare.

Därmed står vår tids superentreprenör inte bara till svars inför aktieägarna, utan också det finansfolk som har förmedlat miljardtals dollar för att hjälpa honom få bolag som Tesla och SpaceX att lyfta.

Huffington till Musk: ”Du har ett galet föråldrat och ineffektivt sätt att använda mänsklig energi”


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.