Fotograf: Wikimedia/Unsplash

25 saker om influencermarknadsföring som du vill veta men inte vågat fråga

Stora möjligheter, men också risker. Det får du räkna med om du anlitar en influencer som en del av din marknadsföring. Vår expert Lin Eriksson Nordström ger dig sina bästa goda råd.

Hon har varit med och sett influencermarknadsföringen växa fram, bland annat som chef för digitala tjänster på Sveriges Annonsörer och driver idag bolaget Valuefication, som är en plattform för köpare och influencers. 

Lin Eriksson Nordström ger dig en hel del råd på vägen, du som fortfarande känner dig osäker på om du vågar anlita en kändis i sociala medier i din marknadsföring.

Som att om du har en komplex produkt, kanske en B2B-produkt, behöver du till exempel söka efter en person som har hög trovärdighet och som kan skriva om området/branschen/ämnet i sig – alltså fenomenet i stället för produkten.

Och, låt dig inte förledas av antalet följare, det finns många automatföljare = botar. Om du ser en influencer med 100 000 följare, men bara en kommentar och två delningar kan du vara säkert på att hen har många fejkföljare.

Läs hela artikeln på vår premiumsajt VA Insights:


Prova utan kostnad i 30 dagar


Redan prenumerant? Läs hela artikeln här!


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.