Fotograf: Pixabay

Uppgifter: Apple Music har gått om Spotify i USA

Växer snabbare än svenska konkurrenten.

Apple Music har gått om Spotify sett till betalande användare i USA. Det uppger källor för Wall Street Journal.

Apples musikströmningstjänst har ökat andelen prenumeranter på världens största musikmarknad snabbare än sin svenska rival, med en tillväxt på mellan 2,5 och 3 procent, jämfört med 1,5 till 2 procent för Spotify, enligt tidningens källor.

Apple Music ska i februari i år haft drygt 28 miljoner betalande prenumeranter, att jämföra med Spotifys 26 miljoner. Inräknat gratisanvändare – som får annonser i sina musikflöden – har däremot Spotify fler användare totalt sett i USA.

Den amerikanska techjätten förutspåddes ta ledningen över Spotify redan i juli förra året, men Spotify ökade då sina ansträngningar för att behålla ledningen bland annat genom fler erbjudanden. Exempelvis sålde man ett paket ihop med videotjänsten Hulu.

I förra månaden lämnade Spotify in ett klagomål till EU:s konkurrensmyndighet i vilket man anklagar Apple för att genom App Store begränsa konsumenternas val av leverantör av musiktjänster till förmån för Apple Music.

Läs även: Apple ut i försvar mot Spotify: De vill ha samma fördelar som en gratis-app – utan att vara gratis


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.