ANNONS

Så kan AI revolutionera din marknadsföring

Med AI kan din marknadsföring skapa konkreta resultat genom skräddarsydda budskap som når fram.

”Man slipper lägga sin marknadsbudget på folk som inte är intresserade”, säger Anna Albinsson, CMO hos Bisnode.

Datadrivet, artificiell intelligens och kunddata. Tre ”modeord” inom marknadsföring som företag gärna använder – men har desto svårare att omsätta i praktisk nytta. Det anser Anna Albinsson:

”De allra flesta har dessa frågor ”top of mind”, samtidigt är det relativt få som faktiskt vet hur de ska göra. En spaning är att få har börjat och många är inte riktigt mogna än”, säger hon.

Anna Albinsson pekar på hur en i dag vedertagen metod, retargeting, ofta blir ineffektiv eftersom den inte tar hänsyn till hur kunderna faktiskt beter sig:
”Tänk att du letar efter en gräsklippare och kanske slår till med ett köp. Det är då ganska osannolikt att du kommer köpa ytterligare en gräsklippare, men du kommer fortfarande få kommunikation om detta. Det är supervanligt.”

Detta är BCI

Bisnode Consumer Intelligence (BCI) håller kunddatan uppdaterad och korrekt i alla affärssystem, oavsett källa, via skräddarsydda API:er. Det möjliggör identifiering av kundernas behov så att du kan skräddarsy köpprocessen för varje segment.

Effektiva algoritmer som kan analysera dina kunddata

Om man istället använt sig av exempelvis Bisnode Consumer Intelligence, (BCI), i kombination med systemets tillgängliga AI-analyser hade detta kunnat undvikas.

”Det AI framförallt är bättre på än oss människor är att analysera stora mängder data, få fram insikter och skapa algoritmer som kan användas för en effektivare marknadsföring. Där är BCI ett effektivt stöd, som säkerställer att rätt data finns för AI att analysera. Det blir som en sofistikerad spåkula där AI är med och fattar rätt beslut”, säger Anna Albinsson.

Vilken är den stora skillnaden mellan BCI och andra system på marknaden?

”Förmågan att kombinera flera olika källor tillsammans med kundens egna data skapar vi en magisk blandning. Tack vare BCI kan kunder analysera och dra slutsatser för att rikta sin marknadsföring rätt.”

Nio trender som kommer skaka om morgondagens näringsliv!

Datadriven marknadsföring är 6 procent mer lönsam

Siffror visar att företag som arbetar med datadriven marknadsföring är ungefär 6 procent mer lönsamma än konkurrenterna.

”Man får en betydligt bättre ”hit rate” på sin kommunikation, vilket sparar pengar. Man slipper spendera pengarna på att marknadsföra sig mot personer som ändå inte tänkt köpa ens produkt eller tjänst. Besluten tas i större utsträckning baserad på data och inte magkänsla.”

Tar man dessutom hjälp av AI sparas även dyrbar arbetstid för medarbetarna – vilket även ger andra fördelar.

”De slipper tråkiga repetitiva uppgifter som AI är bättre på att utföra. Istället kan de lägga sin tid på annat, vara mer kreativa och möta andra människor. För även om datan utgör grunden krävs det ju en tanke för att lyckas med sitt budskap.”

Läs mer om analyser som stärker din marknadsföring här! 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.