Fotograf: Impossible Foods

Bill Gates blödande vegoburgare till Burger King – när klassikern Whopper blir vegansk för första gången

Burger King testar en växtbaserad variant av flaggskeppet Whopper. Produkten kommer från hajpade San Francisco-bolaget Impossible Foods som bland annat har Bill Gates som investerare. 

Med ett smart PR-trick kopplat till första april filmade Burger King gästernas ”förvånade reaktioner” då man insåg att man hade ätit en Impossible Whopper i stället för en klassisk Whopper-burgare gjord på kött.

Bakom den växtbaserade hamburgaren ligger Silicon Valley-bolaget Impossible Foods. Precis som namnet antyder producerar bolaget mat där veganbaserade proteinalternativ ger betydligt mindre fotavtryck då det gäller koldioxidutsläpp än vid animaliska motsvarigheter.

Läs mer: Veganskt 'forskningsmirakel' för 690 miljoner ska smaka precis som kött

Enligt Financial Times kan Impossible Whopper precis som version 2.0 av Impossible Burger stekas på grill och ändå ha låga nivåer av kolesterol, fett och kalorier samtidigt som den använder sojabönor i stället för vete som i första Impossible Burger-produkten.

Efter att Impossible Foods tidigare ingått partnerskap med amerikanska restaurangkedjor som White Castle och Fatburger och har 6 000 utlämningsställen är bolaget övertygat om att dess inledande försökt vid 59 Burger King-kedjor kan leda till en nationell utrullning i slutet av året.

Bolaget skapades 2011 av Patrick O. Brown som bland annat är professor emeritus inom biokemi vid Stanford och har fått med investerare som Khosla Ventures, Google Ventures och inte minst Microsoft-grundaren Bill Gates. Dessa har gått in med totalt 475 miljoner dollar.

Financial Times rapporterar dock att Impossible Foods är på gång med ytterligare en finansieringsrunda där bolaget väntas nå en värdering på över 1 miljard dollar, och där exempelvis det regeringsstödda Singapore-bolaget Temasek väntas gå in med 75 miljoner dollar.

Läs även: Svensken som ska investera 30 miljoner dollar i agtech: ”Vi måste sluta prata om veganskt, vegetariskt och köttfritt”

Temasek har inte velat kommentera Financial Times uppgifter ännu, men klart är att den nya finansieringsrundan kommer väl till pass med tanke att det råder allt tuffare konkurrens på marknaden för växtbaserade hamburgare.

Storkonkurrenten Beyond Meat är exempelvis i full färd med att planera en börsnotering inför en internationell expansion och har på vetenskaplig väg skapat celler som härmar animaliska proteinbaserade celler.

Både Impossible Foods och Beyond Meat hävdar att man har skapat hamburgare som ger samma känsla i munnen som när konsumenterna äter en köttbaserad burgare, samt att produkterna ”blöder” likt riktigt kött.

Då det gäller just det här med att ”köttet blöder” skiljer sig metoderna åt i det att Impossible Foods använder genmanimulation och jästfermentering för att uppnå ”blödningen”, medan Beyond Meat använder rödbetor för samma ändamål.

Schweiziska jätten Néstle vill inte vara sämre, utan säljer redan ”Incredible Burger” genom sitt Garden Gourmet-varumärke i åtta europeiska länder samtidigt som man genom produkten ”Awesome Burger” kopplad till varumärket Sweet Earth planerar att ytterligare flytta fram sin position på området.

Financial Times konstaterar visserligen att den växtbaserade proteinmarknadens andel är försumbar i förhållande till hela köttmarknaden, men ser ändå att försäljningen av proteinfylld växtbaserad mat växer snabbt. Då särskilt hos konsumenter som antingen vill minska sitt intag av kött, minska sin miljöpåverkan eller bådadera.

Som ett tecken i tiden rapporterar Quartz om att USA:s största köttillverkare, Tyson Foods, numera beskriver sig som ett ”proteinbolag” – och dessutom har investerat i just Beyond Meat.

Oavsett vilket ser David Lee som är finanschef på Impossible Foods inte bara den kommande finansieringsrundan som en ”validering på att den finansiella motorn är redo för prime time” utan också att Burger King-avtalet ger den skalbarhet som var det enda som behövdes för att kunna demonstrera en anmärkningsvärd vinst på varje ”biff”.


Mer läsning: Boom för en ny veganindustri – när allt fler vänder köttet ryggen


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.