Fotograf: M. Spencer Green / AP via TT

McDonald’s köper techbolag som ska ta drive in-upplevelsen in i framtiden – största förvärvet på 20 år

Så kan det påverka din meny.

Snabbmatsjätten McDonald’s förvärvar teknikbolaget Dynamic Yield. Affären innehåller inga detaljer kring pris, men enligt Techcrunchs källor betalade McDonald’s 300 miljoner dollar för bolaget. Det är i så fall det största förvärvet som kedjan gjort på 20 år.

Dynamic Yield är en startup baserad i Tel Aviv som arbetar med algoritm-baserad teknik inom bland annat e-handel. Det handlar om den sortens teknik som informerar dig om vad andra kunder köpt när du lägger en produkt i din varukorg, skriver Wired.

Läs även: McDonald's vill locka elbilsburna gäster med 40 nya restauranger i Sverige

McDonald’s kommer att använda tekniken för att göra sina drive in-lösningar mer flexibla. Redan i dag är snabbmatsrestaurangens drive in-menyer digitala, men de är statiska. Tanken är att menyn skall påverkas mer av trender och exempelvis väder – kommer du till en drive-in en het sommardag kanske du föreslås en extra stor läsk, till exempel.

Tjänsten har testats på flera restauranger under fjolåret och under året är ambitionen att McDonald’s skall rulla ut den smartare menyn i hela USA.

För snabbmatsjätten handlar det här om en övergång från marknadsföring för massorna till masspersonalisering, säger McDonald’s vd Steve Easterbrook till Wired.

”Vi har aldrig haft några problem i den här verksamheten med brist på data,” säger han. ”Det handlar om att dra ut insikter och upplysningar från den.”

När lösningen kommer till exempelvis Sverige nämns inte. Efter USA är det dock tänkt att tjänsten skall rullas ut internationellt.

Läs även: Investerare med biljoner dollar ryter ifrån – kräver att snabbmatskedjor som McDonald’s tar klimatet på allvar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.