Fotograf: Fredrik Etoall

Hon tar en av världens största musikfestivaler till Stockholm: ”Planen är att stan ska drabbas av Lollapalooza-feber”

Egentligen är Stockholm alldeles för litet – men i juni kommer den hajpade musikfestivalen Lollapalooza till Gärdet. Bakom bedriften står Anna Sjölund på Live Nation.

”Medan Göteborg är inne på sitt tolfte år med Way Out West har Stockholm saknat en stor folkfest. Planen är att staden ska drabbas av så mycket Lollapalooza-feber att festivalen blir ett årligt återkommande evenemang för lång tid framöver”, säger Anna Sjölund som är chef för konserter och festivaler vid Live Nation Sverige och leder en organisation med cirka 90 medarbetare.

Med ett startfält bestående av drygt 70-talet artister med alltifrån giganter som Foo Fighters till nya stjärnskottet Billie Eilish talar mycket för att Lollapalooza ska kunna bli ett årligt återkommande inslag i Stockholm.

Det var dock långtifrån hugget i sten att jättefestivalen, som sedan 2005 årligen hålls i Chicago, skulle inta just Stockholm.

”Live Nation har jobbat i flera år för att Stockholm ska få sin egen stora musikfestival och hade tidigt siktet inställt på Lollapalooza, men den amerikanska ägaren C3 Presents var först tveksam till att lägga festivalen i Stockholm då det i så fall skulle bli den minsta staden festivalen någonsin har ägt rum i.”

Då Live Nation efter flera års tjat fick C3 Presents-representanter att besöka Stockholm och Gärdet tippade det över till Stockholms fördel, enligt Anna Sjölund.

Målet är nu att Lollapalooza ska bli Sveriges genom tiderna största festival.

”Gärdet är en fantastisk park med gångavstånd från innerstan så området passar klockrent för Lollapalooza.”

Efter att ha spenderat i stort sett hela livet i branschen har hon mellan tummen och pekfingret upplevt cirka 1 200 konserter.

”Jag kände tidigt en kärlek för festivaler och konserter. Man får lämna sig själv och hemmet för en stund och uppleva en massa saker ihop med tusentals, många gånger tiotusentals människor.”

Då hon deltog i Non Violence-projektet hemma i Lund när hon gick i sjuan mötte hon andra som var minst lika engagerade som hon själv och många brann dessutom för ungdomsprojektet Kulturmejeriet som MF Folk & Rock drev.

Och det var på Mejeriet som en livslång kärlek till konserter och live-arrangemang skulle tändas.

”Mejeriet blev som min fritidsgård där jag spenderade otroligt mycket tid.”

Anna Sjölund drar sig exempelvis till minnes hur The Ark först hade spelningar på lilla scenen, men i takt med att de blev mer kända började uppträda på Mejeriets stora scen.

”Mejeriet var ett konsertställe med plats för 900 personer och i mitten på 1990-talet var det the place to play i Södra Sverige. Jag älskade musik och att se människor samlas live.”

Något oväntat blev det först idrottslinjen på gymnasiet, men en trilskande hälsena satte snart stopp för vidare planer på en idrottskarriär och det blev i stället ett sabbatsår med praktik för Mejeriet-arrangören föreningen Folk & Rock.

Hon blev produktionsassistent och arbetade med alltifrån Tina Turner på Ullevi till Hultsfredsfestivalen och lärde känna folk som arbetade på EMA Telstar.

EMA Telstar grundades 1969 och såldes till SFX Entertainment 30 år senare. Kort efter köptes SFX av amerikanska Clear Channel och 2005 knoppade Clear Channel av sin underhållningsdivision till Live Nation.

”Jag började efter att SFX köpte Ema Telstar.”

Av alla de konserter hon har upplevt under årens lopp är det framförallt minnena från när Bruce Springsteen spelade på Ullevi och då countrysångaren Emmylou Harris höll välgörenhetskonsert för att samla in pengar till offer för landminor som hon håller extra kärt.

Samtidigt har hon svårt att glömma hur hon på nära håll fick Foo Fighters-sångaren Dave Grohl trilla av scenen så illa vid en Ullevispelning 2015 att han bröt benet, men fullföljde hela konserten.

I dag är hon djupt imponerad över nya stjärnskottet Billie Eilish.

”Hon är nästa stora superstjärna och så cool att det känns som att han trots sina 17 år har varit artist i 15 år.”

Förutom att Anna Sjölund också har varit turnéledare åt norska hårdrocksbandet Glucifer minns hon särskilt sina tre år som operativ chef för Live Nation i Central- och Östeuropa där hon bland annat höll i konserter för megaartister som U2 i Budapest, Pink i Prag och Lady Gaga i Sofia.

På frågan om någon artist haft väldigt speciella önskemål till logen menar Anna Sjölund att det är en gyllene branschregel att aldrig tala om så kallade rider-krav.

”Kraven är inte så spännande som folk tror, utan det handlar mest om bärs och snacks men faktiskt också ofta tubsockor. Grundregeln är att få artisterna att känna sig som hemma.”

Att fixa 70 artister till en jättefestival som Lollapalooza handlar dels om en massa research kring vilka artister som turnerar just då, dels massor av rundringningar för att sjösätta förhandlingar med artisternas agenter.

”Det är en kul blandning artister. Foo Fighters spelade på Ullevi förra året och hade 55 000 i publiken, men har inte spelat i Stockholm på åtta år. Då Billie Eilish spelade i Stockholm i mars köade tjejer i timmar för att se henne uppträda. Dessutom är det första gången Chance the Rapper spelar i Stockholm.”

Hon hävdar också att Lollapaloozacirkeln sluts i just Stockholm genom att ingen mindre än festivalgrundaren Perry Farrell spelar med sitt nya band Kind Heaven Orchestra sista festivaldagen.

Själv har hon tilldelats en så kallad Arthur Award för sina insatser.

”Det är kul att vinna ett pris där ens branschkollegor röstar fram vinnaren.”

Vad får inte hända under Lollapalooza?

”Vi får hoppas att Dave Grohl håller sig kvar på scen den här gången...”