Hans svenska barnmobil floppade trots hajp och blytunga investerare: ”Vi gjorde ett jättestort misstag”

Trots 50 miljoner i riskkapital från bland andra Amazon och 20 000 sålda exemplar gick Mats Horns barnmobil Tinitell i graven. Nu berättar han varför det gick så fel.

"En barnsligt lättanvänd telefon som ditt barn kan bära runt armen. Nu kan du låta ditt barn gå ut i parken och utforska med sina kompisar utan att du behöver oroa dig."

Så såldes Tinitell in när Mats Horn 2014 gick i bräschen för att skapa en ny nisch på den globala mobiltelefonmarknaden.

Men det visade sig inte vara mobilmarknaden hans barnmobil skulle in på. Det har han insett nu, ett år efter konkursen.

Läs hela artikeln på vår premiumsajt VA Insights:

  • Mats Horns egen analys av varför Tinitell gick i graven
  • Hans lärdomar av konkursen
  • Vad som framstår som naivt i efterhand
  • ...och vad som blev droppen

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Rapportrökare från Getinge får börsen att jubla
  2. 5 stekheta aktier du borde plocka in i portföljen
  3. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet
  4. Mardröm för Samsung inför hajpad lansering av vikbara lurar: Recensionsexemplaren havererar
  5. Världens fondjättar säljer aktier efter börsrallyt – och bunkrar kontanter
  1. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  2. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  3. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  4. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  5. Aktierna som rusar och rasar i onsdagens rapportbonanza

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.