Fotograf: Careem, Uber (montage)

Sveriges doldis-techstjärna sålde just sitt bolag till Uber för 29 miljarder – allt började med en hjärnblödning

Sverige har idag fått en ny techmiljardär, Magnus Olsson, efter att det som har kallats Saudiarabiens motsvarighet till Uber – Careem - sålts till just Uber för 28,7 miljarder kronor. I alla fall om han i egenskap av grundare har kvar åtminstone några procents ägande i bolaget. Det är dock oklart hur mycket Magnus Olsson äger i Careem.

Som 15-åring startade han sitt första it-konsultbolag och efter studier i datorvetenskap och därpå jobb vid McKinsey fick en hjärnblödning honom att tänka över sitt liv och vilja skapa något "stort" och "meningsfullt".

En extraordinär och naturlig förmåga att leda team. En särskilt god förmåga att förstå när det är dags att skapa hävstångseffekt via expertkunskaper hos team-medlemmar. Och en fingertoppskänsla för att förstå att man måste fatta exekutiva beslut till förmån för effektivitet och verkan.

Så lyder omdömet om Careem-grundaren Magnus Olsson från investeringschefen vid Citizen Asset Management Nick Jain på Careem-grundarens Linkedin.

Att Sveriges senaste tillskott bland techmiljardärer Magnus Olsson inte är så välkänd på hemmaplan har sin naturliga förklaring. För efter att ha startat it-konsultbolaget Olsson Solutions redan som 15-åring och därefter läst datorvetenskap i Lund samtidigt som han tog en franskakurs på Sorbonne och en kurs i bolagsvärdering vid Harvard samt gjorde praktik vid OMX sålde han skapelsen 2006 och började som McKinsey-konsult med bland annat Mellanöstern som arbetsfält.

Det födde inte bara en blixtförälskelse i blivande hustrun, utan även i regionens mångfald. Då han hade gjort fem år som McKinsey-konsult fick en hjärnblödning honom att inse att han ville göra något mer "meningsfullt" och "stort". Allt enligt ett samtal inom ramen för Google Talks.

Året därpå startade han Uber-utmanaren Careem tillsammans med McKinsey-kollegan Mudassir Sheikha. Under Google Talks-samtalet berättar Magnus Olsson att projektet att komma på en stor idé med viktig social påverkan kallades Bamboo utifrån att du först kan vattna en massa innan bambuträdet plötsligt skjuter fart upp mot skyn.

Först föddes tanken på att odla fisk. Det vill säga dels ger fisk protetintillskott, dels går det att odla i öknen om man tillsätter vatten. Och sjunker priset kan man hålla på fiskarna tills priset skjuter uppåt igen. Då duon insåg att man ständigt skulle komma hem och lukta fisk skrotades planerna.

Affärsidén till Careem föddes genom att duon som vana affärsresenärer med uppdrag åt McKinsey kunde uppleva en mängd problem med att ordna med olika transporter. Det kunde handla om alltifrån att kontaktpersonen inte dök upp i tid till att tvingas betala kontant.

Magnus Olsson berättar dock att han initialt långtifrån var säker på idén i det att den inte kändes "stor" och "meningsfull".

Allt eftersom insåg han dock att den skulle kunna hjälpa regionens medborgare - särskilt kvinnor i länder som Saudiarabien där kvinnor inte ens får ta körkort, att nå ökad rörlighet, dels att man genom att sälja in förarjobb med budskapet "att bli en kapten" kunde bidra till att minska den stora arbetslösheten i regionen.

Namnet Careem betyder att vara generös och valdes som påminnelse om att fokus alltid ska ligga på att göra något generöst för regionen. Då Careem köpte saudiska gps-bolaget Enwani 2014 kom tredje medgrundaren med i köpet – Abdulla Elyas.

Efter att Uber gjort sitt intåg i Mellanöstern 2013 har bolagen konkurrerat stenhårt om såväl passagerar- som mattransporter inte bara i Mellanöstern, utan också i regioner som Nordafrika och södra Asien.

Faktum är att Careem med dagens drygt 30 miljoner registrerade användare och 1,2 miljoner förare i 15 länder och drygt 90 städer har utgjort en så tuff konkurrent till Uber att jätten inte såg något annat val än att subventionera resor i jakten på marknadsandelar.

Vid senaste kapitalvändan förra året värderades Careem till 2 miljarder dollar och kunde stoltsera med investorer som japanska e-handelsbolaget Rakuten och biljätten Daimler samt en pool investerare från Saudiarabien, däribland ingen mindre än prins Alwaleed bin Talal.

Förvärvet av Careem nu är Ubers största någonsin och enligt Financial Times är köpeskillingen uppdelad i 1,4 miljarder dollar i kontanter och 1,7 miljoner miljarder dollar i aktier till en kurs motsvarande 55 dollar per aktie.

I samband med köpet hyllar Uber-vd:n Daro Khosrowshahi Mudassir Sheika och Magnus Olsson i en bloggpost och menar att de är "första klassens entreprenörer".


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST