Fotograf: Pressbild, Hakan Dahlstrom/Flickr (montage)

Paret satsade sina bröllopspengar och hackade Ikea – idag säljer de sina soffben i 30 länder

Jana Cagin och Mikael Söderblom skulle gifta sig. Men istället satsade de på att göra det opersonliga personligt genom att skapa unika ben till Ikeas soffor.

Ikeahacking har blivit ett begrepp, men när Jana Cagin och Mikael Söderblom åkte till Ikea för åtta år sedan för att hitta en ny soffa var tanken att göra om Ikeamöbler relativt ny.

"Vi hittade många snygga soffor men alla val föll av samma anledning – benen. När vi gick hem och sökte på nätet insåg vi att det var fler som letade efter fina ben till Ikeas möbler", säger Jana Cagin.

Hon, som är organisationspsykolog och på den tiden jobbade med ledarutveckling, satte sig ned hemma vid köksbordet med sin blivande man, Mikael Söderblom som då jobbade som art director, och började fundera på vad de själva kunde göra för att göra de opersonliga soffbenen till något personligt.

Utan tidigare erfarenhet av entreprenörskap tog de pengarna som de sparat för sitt bröllop och startade Prettypegs. I dag är hon glad över att de var så naiva, annars hade de kanske inte vågat.

"Först var vi inne på att sälja i stora möbelbutiker som Stalands, men då blev det svårt med kopplingen till Ikea. Ganska snabbt insåg vi att nätet var bästa platsen för våra prylar."

De hade tur och fick global pr från start, mycket tack vare kopplingen till Ikea.

"Vi fick medial uppmärksamhet tidigt genom två stora inredningssajter, apartementtherapy.com och mydomain.com. Vi har också jobbat mycket med influencers, både för att sprida vetskapen om att vi finns men också för att lära människor att använda dem eftersom vi går i bräschen för något nytt."

Efter ett drygt år från lansering tog de in en tredje partner,  Peter Gestrup, för att stärka upp teamet.

I dag säljer Prettypegs, som breddat från enbart soffben till knoppar, tunna självhäftande fronter och snart också väggkrokar att personifiera sin vägg med, i 30 länder. USA och Sverige är företagets största marknader men även Tyskland, Storbritannien och Frankrike är betydelsefulla.

Hittills har de enbart sålt via sin egen sajt men kommer under året också börja sälja på amerikanska Amazon för att nå ut till fler och få ned fraktkostnaderna.

"När man säljer direkt till slutkund är kostnad för lagerhållning och frakt väsentliga. I vårt avtal med Amazon ingår dessa kostnader."

Hållbarhet är en naturlig del av affärsidén. Många studier, inte minst en undersökning bland Prettypegs kunder, visar att människor i genomsnitt behåller sina möbler längre om de är mer personliga.

"Våra kunder behåller sina möbler i snitt 20 procent längre när de satt sin personliga prägel på dem."

Ikea ställer sig positiva till Prettypegs liksom till andra hackare, men något formellt samarbete finns inte. Än.

"Vi vill ju inte vara Ikea, vi vill vara ett alternativ."

Sedan starten 2012 har Prettypegs växt med ungefär 20 till 30 procent per år till fjolårets 12 miljoner kronor.

Läs även: Deras uppfinning minskar vattenförbrukningen med 98% – Ikea är redan en partner