”I dag handlar entreprenörsdrömmen om att bygga bättre företag – inte större”

Storskaligheten ser ut att bli en kort parentes i ekonomihistorien. Som liten har du alla företagsfördelar. Entreprenörsdrömmen i dag handlar om att bygga bättre företag, inte större företag, skriver Per Olof Lindsten.

”Vilken hyfsat intelligent idiot som helst kan göra saker och ting större...men det krävs en gnutta genialitet – och mycket mod – att göra det motsatta”, konstaterade tyske ekonomen E F Schumacher som redan i början av 1970-talet var en av kritikerna mot ohämmad tillväxt, massproduktion och ”gigantism”, som han kallade det.

Och nu börjar det visa sig att det kanske bara var under 1900-talet som storskaligheten var företagare till fromma.

Som småföretagare har du i dag tillgång till i princip allt det som storföretaget har, men billigare och enklare. Tack vare molntjänster, e-handelsplattformar, 3D-printing, gigekonomin, outsourcing av ekonomi, personal, back-office, enkla och billiga betallösningar och så vidare.

Och då väntar vi fortfarande på att AI ska bryta sig in på bred front vilket enligt de flesta bedömare ytterligare kommer att förenkla för och stimulera småskaligheten.

Så det är inte konstigt att den frodas.

Det gäller i vitt skilda branscher som till exempel bryggerinäringen där vi för bara 10 år sedan hade några få stora svenska företag som dominerade marknaden men där det sedan dess har etablerats över 350 nya, kommersiella mikrobryggerier.

Eller i energisektorn där storskaligheten utvecklats i det närmaste maximalt de senaste decennierna med allt färre, allt större eljättar. Men där vi mycket snart, i den förnybara energivärlden, kommer att kunna driva vårt eget lilla kraftverk med solpaneler på taket, vindsnurra i trädgården och batterier i källaren.

Trenden går igen på börsen. Atlas Copco, Autoliv, Getinge, ABB och SCA har redan gjort det och Electrolux och MTG är på gång, med att knoppa av och göra sig mindre.

Innovationsklimatet i mindre företag är många gånger bättre än i storbolag. Precis som de allra främsta innovationerna nästan alltid börjar smått, mycket smått.

Tänk Airbnb som startades av tre killar som fick idén att hyra ut ett extra sovrum, med luftmadrasser. Inte med sikte på att bygga ett miljardbolag, utan för att få råd med lägenhetshyran.

Eller Google, som startade som ett studentexperiment mest för att förstå hur webbsidor länkas till varandra. Inte ens i kommersiellt syfte till en början, och absolut inte med ambitionen att snabbt bygga en unicorn.

En studie från analysföretaget The Startup Genome Project visar att över 70 procent av de snabbväxande techbolagen misslyckas just på grund av att de har tillväxt som främsta mål. De växer helt enkelt för snabbt.

Vi börjar också se en trend där allt fler startupbolag nobbar riskkapital och nöjer sig med att bygga bolag på egen hand, i lugn och ro, för att på så vis kunna behålla kontrollen över tillväxten.

De allt fler sociala entreprenörerna strävar inte heller i första hand efter snabb tillväxt utan vill bygga företag som både kan bli ekonomiskt lönsamma men också socialt nyttiga för samhället.

Entreprenörsdrömmen i dag handlar mer och mer om att bygga bättre företag, inte bara större. 

Per Olof Lindsten är digitalredaktionschef och redaktör på Veckans Affärer.

Mer av skribenten: Krönika: Det lönar sig att se världen i grått


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.