”Fångad i det digitala drogträsket”

För femtio år sedan var det coolt att röka och ingen pratade om riskerna. Snart kommer du inte att kunna se dina barn i ögonen och samtidigt äga aktier i sociala mediajättar som Facebook, Google eller Snapchat.

"Vi pratar alldeles för lite om hur sociala media faktiskt påverkar våra hjärnor", säger Sissela Nutley över en frukost.

Hon är disputerad hjärnforskare, flitigt anlitad föreläsare och aktuell som författare till den nyutkomna boken "Distraherad – hjärnan, skärmen och krafterna bakom".

Sissela Nutley konstaterar att det finns en universell mänsklig egenskap som förenar oss alla, oavsett kön, ålder eller geografisk plats på jorden: vårt behov av uppmärksamhet. Människan är ett flockdjur och bland det värsta vi vet är att inte få bekräftelse från andra.

I en tid innan internet och sociala media fick vi uppmärksamhet och bekräftelse till stor del genom mänskliga möten där vi pratade med varandra. Numera söker vi allt mer av den där uppmärksamheten och bekräftelsen genom att jaga likes på nätet.

Läs hela Ulf Skarins spaning på vår premiumsajt VA Insights:

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST