Camilla Lundin, Vendela Lilliestråle och Simon Lidén. Fotograf: Pressbild Qalora

De är 30 gånger bättre än snittet att hitta kapital till kvinnliga team

Mindre än 1 procent av kapitalet går till kvinnliga entreprenörer i Sverige idag. Men de fyra tidigare Handelskompisarna bakom Qalora lyckas betydligt bättre.

”Vi såg techbolag som sökte pengar och investerare som drunknade i förfrågningar som inte passade. Däremellan fanns ett gap som vi ville fylla”, säger Vendela Lilliestråle som tillsammans med sina kompisar från Handelshögskolan Camilla Lundin, Simon Lidén och Oscar Hentschel grundat Qalora. Idag är det bara tre av dem som är operativa i bolaget, Oscar Hentschel driver en annan startup men är kvar som ägare.

Deras roll, som kan liknas vid en mäklares, har varit framgångsrik. Sedan starten för ungefär tre år sedan har de hjälpt 26 techstartups att hitta kapital, de flesta svenska men även från andra europeiska länder och även någon enstaka från USA.

”Bolagen har olika behov. De kan behöva hjälp med alltifrån att förädla den data de har, slipa sin affärsplan, gå igenom marknad och konkurrenssituation, värdering till att öva på sin pitch. Bland annat bjuder vi in teamet för ett lunchmöte med ett gäng investerare som kan tänkas vara intresserade av just det här bolaget.”

”Vi hjälper också till med legala frågor som teckningslistor och aktieägaravtal.”

Hittills har Qalora samlat cirka 700 medlemmar i sitt investerarnätverk. Till dem presenterar de case som kan tänkas passa deras investeringstrategi.

”Varje investerare har någon av oss som kontaktperson och vi försöker lära oss så mycket vi kan om vad de letar efter och hur mycket de vill gå in med så att matchningen kan bli så bra som möjligt.”

Investerarna som är medlemmar i Qaloras nätverk består ungefär till hälften av änglar, resten är vc-fonder, corporate ventures och family offices.

”Vårt mål är att alla investerare ska vara så aktiva som möjligt och att de förutom pengar även ska investera sin kompetens i bolagen de går in i.”

Fram till idag har det mest varit Qalora som aktivt letat upp bolagen som kan tänkas vara intresserade av kapital men de börjar märka att det spontana inflödet ökar.

”Nu börjar börjar vi se att bolag som vi hjälpt kommer tillbaka för en ny runda. De blir också bra ambassadörer för oss.”

Några direkta konkurrenter i rollen som medlare mellan techstartups och investerare har Qalora inte enligt Vendela Lilliestråle.

”Vår främsta konkurrens kommer ifrån att bolagen söker kapital själva och från crowdfunding.”

Från start till mål tar det i snitt cirka 3 månader att stänga en finansieringsrunda. Qaloras affärsmodell bygger på en fast avgift och en procentuell del av den finansiering som Qalora hjälper till att förmedla.

”Ibland har vi återinvesterat en del av vår betalning i bolaget, så vi är idag delägare i sex bolag.”

Det mixade grundarteamet i Qalora har varit extremt framgångsrika i att hitta kapital till kvinnliga entreprenörer där snittet i Sverige ligger under 1 procent idag.

”30 procent av kapitalet som vi allokerat har gått till team med bara kvinnor.”

Varför tror du att det ser ut så?

”Jag tror att många kvinnor känner sig främmande inför riskkapitalbranschen. Vi är mer lättillgängliga och ganska aktiva.”

Hon syftar på ett instagramkonto, Business & Dreams, som hon och Camilla Lundin startat som idag har 13 000 följare, frukostar för kvinnliga investerare, samarbeten med exempelvis Vinnova kring kvinnor med nya affärsidéer och medverkan i podcasts med inriktning på kvinnligt entreprenörskap.

”Vi försöker verkligen också tänka på det när vi rekryterar till vår egen organisation och i vår kultur. Att till exempel inte skämta så att någon känner sig obekväm och ge utrymme för självutveckling.”

I år kommer Qalora att etablera sig i London, då en av lärdomarna de dragit hittills är vikten av lokal närvaro.

”Vi har förstått hur relationsstyrd den här verksamheten är.”

Förutom att växa volymen kommer de också att satsa på att hjälpa till med ännu större rundor i series A- och series B-nivå, det vill säga lite större storlek på det finansierade kapitalet.

”I fjol landade vår omsättning på 3,5 miljoner kronor. I år vill vi öka den avsevärt”, säger Vendela Lilliestråle.