Fotograf: Pexels/Wikimedia Commons

Snart kan du shoppa direkt i Instagram – H&M bland de första varumärkena att testa nya funktionen

Instagram introducerar ny shoppingfunktion.

Facebook-ägda Instagram introducerar nu möjligheten att shoppa direkt i appen. Initialt släpps funktionen i USA och begränsas till 20 varumärken, däribland Adidas, Burberry, H&M, Nike, Uniqlo och Zara, skriver Instagram på sin blogg.

Användarna kommer via knappen Checkout på Instagram välja till exempel olika storlekar och färger och sedan gå vidare till betalning utan att lämna apparen. Betalning sker med kort eller Paypal.

”Från ett konsumentperspektiv är vi ute efter att bygga en komplett shoppingupplevelse”, säger produktchefen Vishal Shah till Wall Street Journal.

Redan i dag är det möjligt att köpa produkter via Instagram, men då genom att kunden tas till försäljarens externa sida.

”Folk shoppade redan på Instagram,” säger Vishal Shah. ”De hade bara svårt för att göra det.”

Läs även: Vad du bör tänka på innan du anlitar influencers – för att inte sabba ditt varumärke


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.