Gigantiska hotellduschmisstaget fick honom att tänka om: ”Hållbart måste vara både bättre och coolare för att fungera”

Gustav Stenbeck var hållbarhetschef på Petter Stordalens hotellkedja Choice – i dag är han affärsängel med bara bolag som gör skillnad i portföljen.

"Att försämra en produkt, ersätta den med hållbarhet och tro att produkten ska sälja är som en inneboende ondska. Det är det värsta jag vet. Det är bara lat produktutveckling."

Gustav Stenbeck som under åren 2011 till 2016 var hållbarhetschef för Petter Stordalens hotellkedja Choice fick den insikten den hårda vägen.

"Då, 2011, handlade det om att sätta Choice på kartan i Sverige. I Norge hade Choice en tydlig profil och Petter var känd som framgångsrik affärsman och engagerad i miljöfrågor."

För att skapa en starkare hållbarhetsprofil för Choice Hotels i Sverige drog Gustav Stenbeck igång en rad initiativ. Mindre tallrikar för att minska matsvinn var ett. Vattensparande duschar var ett annat.

Läs hela intervjun med Gustav Stenbeck på vår premiumsajt VA Insights:

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.