Fotograf: Pressbild

Hälsokedjan reser sig efter stålbadet: ”Vi har stängt sex butiker – nu gör vi omstart”

Som entreprenör måste man ha en vision – dessutom måste man vara beredd på motgångar och omorientering. Det konstaterar hälsoentreprenören och Supertalangen Ulrika Holm som tvingats halvera antalet Blueberry-butiker.

Ulrika Holms mission är att få människor att äta och må bättre. Men det ska vara gott och hippt.

”Vi rör oss mindre och maten ska räcka till alla. I dag finns det överviktiga personer som har näringsbrist, för att de ätit mängder av näringsfattig men kaloririk mat. Det är helt galet. Man behöver inte äta mycket om man äter rätt”, konstaterar hon.

Efter tolv år utomlands, främst som marknadsförare i London vilket gjorde henne lätt utbränd, startade hon 2006 Blueberry Lifestyle. Inspirationen kom från London, New York och Los Angeles med ett nytt modernt koncept för hälsa och hälsokost med ett holistiskt perspektiv på människan och livet.

Förra året vann hon Gastro Nords Smoothie-SM och blev tvåa i deras Juice-SM. Produkterna är ekologiska, närodlade, utan tillsatser och onödigt socker, men med en twist.

”Ibland är det svårt att definiera vår bransch. Vi kallar den healthy fast food för stressade storstadsbor. De ska kunna äta eller dricka på språng, allt är drickbart som smoothies eller soppor och lätt att äta som sallader, wraps, och bars.”

Nyckelordet är näringstäthet och i dag är målgruppen främst karriärister, män och kvinnor som jobbar i stan, är pålästa och bryr sig om sin hälsa. För att utvidga kundkretsen, som primärt utgörs av stammisar, satsar bolaget även på instegsprodukter som smoothies med lite vanligare smaker.

”Men vi kommer aldrig sälja kanelbullar till kaffet”, slår hon fast.

Läs även: Boom för en ny veganindustri – när allt fler vänder köttet ryggen

Butiksförsäljningen kompletteras med catering, hemkörning och goodiebags.

År 2011 kom boken Food for thought. Året efter korades hon till Supertalang av Veckans Affärer. Hon sprider sin filosofi i trycksaken A Healthy Life, gör en månatlig podd med samma namn, föreläser varje vecka om hälsotrender på egna och andras event samtidigt som hon fortsätter att ta fram alla recept och utlovar en ny bok.

”Jag utbildar i samarbete med företag. Vi anlitas av fashion- och mediebolag, trendkänsliga bolag, som vill bjuda sina kunder på det senaste. Men även banker har börjat vakna!”

Därtill sitter hon i juryn i Venture Cup, där över 30 000 entreprenörer tävlat genom åren, och coachar yngre tjejer i entreprenörskap.

Det är svårt att förstå hur hon hinner med allt.

”Som entreprenör måste man drivas av en vision som man vill förverkliga. Det har blivit populärt med utbildningar där man ska lära sig till entreprenör och sedan hitta en idé. Men idén måste komma först och vara något man verkligen tror på.”

De senaste åren har varit riktigt tuffa. För även om bolaget känner av retaildöden mindre än andra eftersom de har kontorsfolk som målgrupp är den kännbar.

“Walkby står säkert för 25 procent av omsättningen”, berättar Ulrika Holm.

Som mest var antalet butiker 13 stycken. Men till följd av ökad konkurrens och stort beroende av att vara i områden med tillräckligt kundunderlag dagtid är de nu nere i sju.

Läs även: Klimatforskare larmar om att vi måste minska vår köttkonsumtion radikalt: ”Max en burgare i veckan”

En skillnad mot andra juice- och kafébarer är att Blueberry har sina rötter i en hälsokostaffär.

”Det tillsammans med det vi producerar i våra butiker är en konkurrensfördel, som bygger varumärket. Våra produkter ska vara både nyttiga och goda, men det gör dem dyrare att producera och mer svårförklarade än till exempel vanlig fruktyoghurt”, konstaterar hon.

De kvarvarande butikerna finns i Stockholm City och på Centralstationen efter nedläggningar av förortsbutikerna.

”Resehubbar är perfekta för oss, folk har bråttom men vill ändå ha något nyttigt.”

Den första butiken var på 100 kvadratmeter och hade ett kafé. Dagens är en fjärdedel så stora och bara en av dem har också ett kafé.

Ulrika Holm tror inte längre på butiksexpansion i egen regi i Sverige. Kundunderlaget i till exempel vår näst största stad bedöms inte vara tillräckligt stort för produktion eller transport dit.

Näthandel är inget alternativ då det handlar om färskvaror, anser hon och inte heller att sälja via till exempel Ica på grund av risken att varorna reas ut.

“Det är en jätteutmaning att hitta rätt, men jag tror att de skulle fungera i andra kanaler, som till exempel hälsokostaffärer, hotell, yogastudios”, säger hon.

Andra kanaler kräver större produktion. Men med rätt partner kan det bli en stor möjlighet.

”Vi haft det jättetufft de senaste två åren. Vi har stängt alla våra sex butiker som inte var lönsamma. Nu gör vi lite omstart.”

Redan ett år efter starten insåg hon att det var bättre med en extern vd.

”Jag är entreprenör, visionär och bra på att leda, men väldigt dålig på att vara chef. Jag har ingen impulskontroll, jag är kategorisk och actionorienterad. Jag har lätt att bli kompis och svårt att sätta gränser. Jag har valt att fokusera på det jag är bra på”, säger hon.

Är det något du skulle ha gjort annorlunda?

”Jag skulle lyssnat mer på min egen magkänsla, både kring produkt och strategibeslut. Det är lätt att lyssna på andra när man är lite stressad och vill växa fort.”

Ulrika Holms lärdomar från resans gång:

  • Som entreprenör måste du brinna för något.
  • Tveka inte att låta någon annan vara vd.
  • Inled samarbeten för att nå ut.
  • Vidga konceptet, men gör inte avkall på din tro.
  • Var inte rädd att tänka om.
  • Våga be om hjälp! Och våga sälja.

Mer läsning: Svensken som ska investera 30 miljoner dollar i agtech: ”Vi måste sluta prata om veganskt, vegetariskt och köttfritt”