Vd Karl-Johan Persson levererar med nya försäljningssiffror. Aktiemarknaden är dock inte lika imponerad som analytikerna.

Analytiker: Därför straffas H&M på börsen – trots att de prickar förväntningarna

Klädjätten H&M i stort sett prickar förväntningarna med försäljningssiffror för perioden december till februari. Ändå faller aktien tungt på Stockholmsbörsen.

H&M:s försäljning steg med 4 procent i det första kvartalet (december-februari) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019, jämfört med samma kvartal året innan då försäljningstillväxten var oförändrad.

Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.

Enligt Infront Datas sammanställning av 14 estimat hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 3,9 procent.

I samband med sitt bokslut uppgav H&M att försäljningen under perioden 1 december till 28 januari beräknades ha ökat med 4 procent.

Försäljningen exklusive moms uppgick i kvartalet till 51.015miljoner kronor (46.181). Analytiker hade räknat med 49.863 miljoner kronor, enligt Infront Data.

Storbanken DNB bedömer att försäljningen i jämförbara butiker steg med 1 procent, vilket var i linje med bankens förväntningar. Banken har sedan tidigare säljråd för aktien med riktkurs 120 kronor.

H&M:s aktie faller tungt i den efterföljande börshandeln. Klockan 14.50 stod kursen 4,4 procent lägre för dagen.

Så här kommenterade Carnegies analytiker siffrorna inför börsöppning:

"Aktien har hållit sig uppe förvånansvärt bra det senaste året trots en konsekvent skarp resultatminskning. Den starka utvecklingen de senaste två dagarna (+2% och +3,5%, reds anm) indikerar att marknaden hade förväntat sig en förbättrad försäljning", skriver Carnegie som sedan länge har rekommendationen sälj för H&M-aktien.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST