Fotograf: Pressbild Hyper Island

Krisen över för Hyper Island – som slås ihop med digital byrå: ”Nu investerar vi”

Det digitala utbildningsbolaget Hyper Island har lämnat de svåra åren bakom sig. Nu satsar man stort på att växa sitt erbjudande – och går ihop med strategibyrån Britny. ”Vi har fått styrelsens och ägarnas förtroende att börja satsa nu”, säger vd Sofia Wingren till Veckans Affärer.

Det digitala utbildningsföretaget Hyper Island slås ihop med strategibyrån Britny. Det innebär att skolans elever kommer att få tillgång till alla byråns nuvarande kunder.

Britnys vd, Mikael Ahlström, har varit involverad i skolan ända sedan starten i slutet av 90-talet.

”När jag går runt i Stockholm och berättar att jag jobbar på Hyper Island så är det många som säger, ’Ah, jag känner killen som är er grundare’, och då menar de Micke. Även om han inte är grundare så har han den hatten för folk”, berättar Hyper Islands vd Sofia Wingren för Veckans Affärer.

Ahlström sitter i Hyper Islands styrelse och har länge haft ett tätt samarbete med utbildningsföretaget, och under tiden har bägge bolagen förändrats i liknande riktningar. Därför föll det sig till slut naturligt att gå samman, förklarar Sofia Wingren.

”På grund av att marknaden kräver det har Britny förändrats från att vara en ren produktionsbyrå som har producerat lösningar för företag. De har sett en större och större efterfrågan för mer strategiarbete inom det digitala. Och under samma tid har även Hyper Island gjort det skiftet.”

Hyper Island grundades i Karlskrona 1996 som ett alternativ till de digitala utbildningar som fanns vid den tiden. Skolan omsätter i dag omkring 150 miljoner kronor, varav hälften kommer från jobb – konsultverksamhet och utbildningsverksamhet – som man gör mot företag, berättar Sofia Wingren.

Vi jobbar redan med en massa stora företag och ute i världen har den här delen vuxit mycket snabbare än vad den har vuxit och blivit känd i Sverige.”

Sedan dess har skolan blivit ett globalt fenomen, och finns utöver i Stockholm, London och Amsterdam även i bland annat New York och Singapore.

”Ute på de hubbarna står vår business transformation-del för en stor majoritet av omsättningen. Medan i Sverige har det varit lite mindre känt att vi jobbar med företag också, och transformation.”

Det är här Mikael Ahlström och Britny kommer in i bilden, för att framför allt förstärka business transformation-sidan av verksamheten i Europa till samma nivåer som i resten av världen.

”Han är oerhört duktig, och han tar med sig några oerhört duktiga människor som kommer att stärka upp vår strategidel på Europamarknaden.”

Skolans elever kommer däremot inte att märka någon skillnad i hur utbildningen bedrivs. Precis som tidigare utgår undervisningen från principen ”learning by doing”, vilket betyder att eleverna tillbringar mycket tid ute på praktik hos företag som behöver hjälp att lösa olika digitala utmaningar.

”Om något så skulle jag säga att det möjligen kan bli bättre för studenterna eftersom vi ökar vår kundbas. I synnerhet ökar vi den mot ett lite nytt segment som Hyper inte har jobbat så mycket med men som Britny har jobbat med, och det är offentlig förvaltning, offentlig verksamhet, olika departement och så vidare.”

När Sofia Wingren tog över vd-posten på Hyper Island 2016 var skolan tyngd av ekonomiska problem.

”Bland annat hade det att göra med att vi har haft väldigt många duktiga personer på Hyper Island som har varit fokuserade på det vi levererar, men inte varit lika fokuserade på siffror och pipeline och att dra in intäkter. Man har lagt väldigt mycket tid på kvalitet och kunder och studenter, men vi hade inte tillräckligt bra koll på finanserna, helt enkelt.”

Skolan hade dragits med förluster under flera år, men med hjälp av ett sparpaket kunde resultatet vändas redan i slutet av 2016.

”Vi har gjort lite av en turnaround, vi har fått styrelsens och ägarnas förtroende att börja satsa nu. Så att nu investerar vi, både för att växa skolan men även för att växa de andra benen vi står på, och i synnerhet att växa vårt erbjudande kring mer tekniska produkter och lösningar för lärande.”

Mer läsning: Experttrojka: Nu kulminerar vår digitala olycka och ångest – det kan bara bli bättre