Fotograf: Wikimedia Commons, Mike Mozart/Flickr (montage)

Skrämmande facit för handlare: Butiksapokalypsen i USA har skördat fler än 4 000 offer bara i år

Glöm snacket om butiksdöden. Nya uppgifter visar att det numera går att tala om rena rama butiksapokalypsen på andra sidan Atlanten.

 

 

 

Först 9,5 miljoner kvadratmeter igenombommad butiksyta i USA under 2017.

14,4 miljoner kvadratmeter året därpå.

Och det blir minst lika mycket igenombommad butiksyta i år.

Det hävdar CoStar Group som är verksam inom området kommersiella fastigheter.
Nu styrker sammanställning från den amerikanska affärssajten Business Insider att det inte lär bli tal om någon inbromsning precis.

Kanske snarare tvärtom.

Det här beror på att BI-sammanställningen visar att 4 300 butiker har redan lagts ned eller är klara för nedläggning trots att vi bara befinner oss i början av mars.

Med vad som nu ser ut att bli tredje året på raken med stora butiksnedläggningar i USA går de inte längre att tala om en butiksdöd, utan snarare butiksapokalyps är ett mer träffande begrepp.

Ett bra exempel på hur butiksapokalypsen har tagit sitt grepp över USA är det faktum att klädkedjorna Gap, JC Penney och Victoria´s Secret inom loppet av bara ett dygn nyligen offentliggjorde att totalt 300 butiker skrotas.

Redan så sent som förra året kunde CNBC rapportera om att trots att exempelvis skönhetsbolaget Ulta, optikerkedjan Warby Parker och lågprisvaruhuskedjan Target öppnade butiker låg siffran med öppnade butiker inte ens i samma härad som antalet igenombommade motsvarigheter.

Medan CNBC också kunde konstatera att retail-kulturen tidigare belönade företag med en "robust" mängd antal butiker beskrev exempelvis Suzanne Mulvee från just CoStar Group att "friktionen pressar hyresvärdar att sänka hyrorna".

CNBC kunde också konstatera att branschkonsulter inte hade några konkreta svar på när nedskalningen skulle bromsa in eller om den ens skulle göra det.

Men även om allt mer effektiva e-handelslösningar med AI-system och annat pressar detaljhandlare världen över återstår att se om butiksapokalypsen i USA kommer att sprida sig och få lika stora effekter över resten av världen.

För just det här med att den har inletts i USA är kanske inte så konstigt med tanke på att landet har överlägset mest butiksyta per invånare – nära 2,2 kvadratmeter.
Tvåa ligger Kanada på nära 1,6 kvadratmeter och trea är Australien med drygt 1,0 kvadratmeter.

Det här kan exempelvis jämföras med att Storbritannien har drygt 0,4 kvadratmeter butiksyta per invånare och Tyskland knappt hälften.

Samtidigt visade en prognos från Svensk Handel så sent som maj att 11 000 butiker och därmed nära 50 000 jobb riskerar att försvinna i svensk detaljhandel fram till 2025.

Ett bra exempel på den butiksapokalyps som just nu pågår i USA och som riskerar att sprida sig är att skojätten Payless med nedläggningen av sanlösa 2 500 butiker troligen innebär den största likvidationen i amerikansk retailhistoria, enligt Business Insider.

Läs även: Toys R Us uppstår från de döda

I en BI-uppföljning om butiksapokalypsen kort efter sammanställningen med 4 300 butiker anser ändå Morningstar-analytikern Kevin Brown att det långtifrån är kört för detaljhandeln.

Resonemanget lyder att då man lägger ned butiker väljer kedjorna först och främst att göra det i varuhus med mindre attraktiva placeringar snarare än highend-varuhus som exempelvis drivs av jättar som Simon Property Group och Macerich.

Och även om situationen skulle bli så tuff att många detaljhandelskedjor också tvingas stänga ned butiker vid varuhus med en mer attraktiv placering köper ändå nedläggningen vid mindre attraktiva placeringar tidsfrist att hinna "absorbera effekten".

Här är Business Insiders sammanställning över nedläggningsbeslut hittills i år:

Större nedläggningar i form av antalet butiker:

Payless – 2 500 butiker. Skojätten ansökte om konkursskydd i februari och räknar med att stänga ned 2 500 butiker, men däremot har en talesperson sagt att butikerna i Latinamerika samt övrig internationell franchiseverksamhet kvarstår.
Payless ansökte även om konkursskydd i april 2007 och stängde ned 400 butiker i processen.

Barnklädeskedjan Gymboree – 805 butiker. Stod klart i januari att Gymboree har ansökt om konkursskydd och meddelat att man planerar att stänga ned mer än 800 butiker inom ramen för Gymboree och varumärket Crazy 8. Gymboree ansökte även om konkursskydd i juni 2017 och stängde ned 400 butiker i processen.

Shopko – 251 butiker. Prylar kring allt mellan himmel och jord. Ansökte om konkursskydd i janari för en "omstrukturering" och har meddelat att 251 butiker stängs ned.

Gap – 230 butiker. Klädjätten Gap meddelade nyligen att man stänger ned 230 butiker under kommande två åren. Har också meddelat att det klassiska varumärket Old Navy i stället blir en spinoff-verksamhet.

Performance Bicycle – 102 butiker. Moderbolaget Advanced Sports Enterprises ansökte om konkursskydd i november och har därefter meddelat att samtliga 102 Performance Bicycle-butiker läggs ned.

Mellanstora nedläggningar i form av antalet butiker:

Charlotte Russe – 94 butiker. Klädkedjan har ansökt om konkursskydd och meddelade i februari att 94 butiker stängs ned.

Sears – 70 butiker. Sears Holdings som äger detaljhandelskedjorna Sears och Kmart har återuppstått likt fågel Fenix i februari efter att ha ansökt om konkursskydd i oktober. Men 70 butiker skrotas i processen.

Läs mer: Då: USA:s största butikskedja Nu: Konkurs

Klädkedjan för mammakläder Destination Maternity – 42-67 butiker.

Kläd- och skönhetskedjan Victoria´s Secret – 53 butiker.

Klädkedjan Christopher & Banks – 30-40 butiker.

Mindre nedläggningar i form av antal butiker:

Klädkedjan JCPenney – 27 butiker

Kostmetikakedjan Beauty Brands – 25 butike

Kvinnliga acessoarer Henri Bendel – 23 butiker

Byggkedjan Lowe´s – 20 butiker

Varuhuskedjan Macy´s – 9 butiker

Klädkedjan J.Crew – 7 butiker

Varuhus- och detaljhandelskedjan Kohl´s – 4 butiker

Klädes-, accessoar- och heminredningskedjan Nordstrom – 3 butiker

Mer läsning: Därför går vissa butikskedjor som tåget medan andra håller på att duka under


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.