Fotograf: Jordan Strauss/AP

Uppgifter: Oprah blir dragplåster när Apple lanserar Netflix-utmanare

Apple väntas presentera en ny streamingtjänst i slutet av mars och blir därmed en direkt konkurrent till Netflix, uppger källor till Reuters.

Apple har bjudit in media till ett evenemang den 25 mars där elektronik- och mjukvarukoncernen väntas lansera en tv- och video-abonnemangstjänst.

Det rapporterar Reuters med hänvisning till källor.

Satsningen på underhållning markerar ett strategiskt skifte för bolagets intäktsströmmar, som på senare år har lidit av en mobiltelefonimarknad där tät konkurrens har gjort det allt svårare att göra stora marginaler. Bolaget väntas därför satsa hårdare inom mjukvaruområdet och börja utmana streamingtjänster som Netflix med egenproducerad underhållning.

Underhållningstjänsten väntas inkludera ett abonnemangsupplägg liknande just Netflix och Amazon Prime.

Tidigare har uppgifter gjort gällande att Apple också kan agera som en återförsäljare av prenumerationstjänster kopplade till andra aktörer, exempelvis CBS, Viacom och Lions Gate, likväl som för det egenproducerade innehållet.

Apple har investerat över 2 miljarder dollar i film- och tv-produktioner samt bland annat knutit till sig programledare som Oprah Winfrey, skriver nyhetsbyrån.

Lanseringen väntas ske globalt och troligen via App Store, den plattform Apple redan använder för sin film- och tv-programuthyrningstjänst.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.