Fotograf: Peter Knutson

Deras mjukvara sätter priser automatiskt: "Hela e-handeln håller på att förändras"

När e-handlarnas sortiment sväller och konkurrensen är knivskarp duger det inte att sätta priser med magkänsla. Det ska göras datadrivet och gärna automatiskt, menar prisanalysbolaget Priceindx. "Amazon ställer helt nya krav på de svenska bolagen", säger grundaren Curt Luks.

Att prissätta är ingen smal sak på en konkurrensutsatt marknad. Allt annat lika ger ett lägre pris mer försäljning men också lägre marginaler. Och vice versa.

Men hur ska man egentligen sätta rätt pris på en onlinemarknad där kunderna med några snabba klick kan välja och vraka mellan en myriad av svenska och utländska sajter som ständigt ändrar sina priser?

Det här är frågor som det svenska prisanalysbolaget Priceindx jobbar med...

Läs hela intervjun på vår premiumsajt VA Insights:

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Redan prenumerant? Läs artikeln här!


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST