Fotograf: Peter Knutson

Deras mjukvara sätter priser automatiskt för att öka lönsamheten: ”Hela e-handeln håller på att förändras”

När e-handlarnas sortiment sväller och konkurrensen är knivskarp duger det inte att sätta priser med magkänsla. Det ska göras datadrivet och gärna automatiskt, menar prisanalysbolaget Priceindx. "Amazon ställer helt nya krav på de svenska bolagen", säger Jan Tallroth och Curt Luks.

Att prissätta är ingen smal sak på en konkurrensutsatt marknad. Allt annat lika ger ett lägre pris mer försäljning men också lägre marginaler. Och vice versa.

Men hur ska man egentligen sätta rätt pris på en onlinemarknad där kunderna med några snabba klick kan välja och vraka mellan en myriad av svenska och utländska sajter som ständigt ändrar sina priser?

Det här är frågor som det svenska prisanalysbolaget Priceindx jobbar med.

Läs hela artikeln om svenska pionjärerna inom dynamisk prissättning på vår premiumsajt VA Insights:

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Paret satsade sina bröllopspengar och hackade Ikea – idag säljer de sina soffben i 30 länder
  2. En av Sveriges smartaste energiinnovationer tokrusar på börsen
  3. Fondens floppår drabbade 300 000 sparare – nu lämnar förvaltaren
  4. Rusning till Leif GW:s och Göran Perssons bolag som laddar för börspremiär
  5. Ännu en minusdag på börsen – Stockholm intar jumboplats bland europeiska index
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  4. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  5. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.