Fotograf: Indiska

Krönika: Därför är Berit från butiksgolvet min självklara rådgivare

Advisory board eller Berit från butiksgolvet? Karin Lindahl, vd för Indiska, väljer både och.

Nu när äntligen vårsolen tittar fram har vi än en gång firat internationella kvinnodagen. Som vd för Indiska har jag fått en position varifrån jag har möjlighet att påverka, och jag tycker därför att jag har ett ansvar att ta ton i viktiga samhällsfrågor.

Dessutom går det för långsamt. Idag är jag 35 år gammal. Om utvecklingen går i samma takt som de senaste åren är vi jämställda 2039. 2039 är jag 56 år gammal.

Jag är otålig och kan inte se några anledningar att vi ska vänta till dess.

Riv pyramiden…

För några år sedan läste jag Jan Carlzons kända ledarskapsbok ”Riv pyramiderna”. Hans ledningsfilosofi sätter kunden i centrum och betonar delaktighet och information som en väg till tillväxt och ökande vinster. Jan Carlzons råd är lika giltiga idag som när boken utkom för första gången på 1980-talet.

Många organisationer har just strukturen av en pyramid där det på den lägsta nivån är många kvinnor för att sedan successivt, bli en allt högre andel män. Inte sällan slutar det med en försumbar andel kvinnor i ledning och styrelser. Dessutom tar det lång tid att ta sig upp i pyramiden och vips kanske man anses vara för gammal. Åldersdiskriminering är ett omfattande problem på svenska arbetsplatser som verkar missa att 55-plussarna, både kvinnor och män, är en tillgång.

…eller vänd den i alla fall.

Detaljhandeln är en riktig kvinnofälla. Det vimlar av kvinnor längst ned i pyramiden i form av butikschefer och säljare. Samtidigt visar en Allbright-rapport från oktober 2018 på att andelen kvinnor i ledande poster inom konsumentvaror (där detaljhandeln ingår) minskar från 19 procent till ynka 16 procent. Vidare visar rapporten att totalt sett är endast en av sju linjechefer är kvinna. Det är skrämmande låga siffror.

Inom tung industri brukar det inte sällan betonas att någon har börjat på verkstadsgolvet, blivit chef för ett arbetslag, sedan ett större lag och därefter en division för att slutligen bli vd eller liknande. Vederbörande har som det heter ”gått den långa vägen”.

Även inom detaljhandeln finns en värdefull erfarenhet som bara är möjlig att uppnå om man har verkat längst ner i pyramiden, nämligen kundförståelse. Jag tror att detaljhandelsföretagen i ökad utsträckning skulle behöva värdesätta och premiera alla medarbetare med riktig erfarenhet från mötet med kunden. Den förståelsen är en färskvara och måste finnas tillgänglig i högsta ledningen. 

På Indiska är vi stolta över att ha en ledningsgrupp som till 50 procent består av kompetenta kvinnor och till 50 procent av lika kompetenta män. Däremot har vi ingen direkt styrelse. Eftersom vi inte är ett noterat bolag och varje dag är en kamp för att vända runt ett över 100 år gammalt bolag så vill vi lägga minimalt med tid på powerpoints och möten och maximalt med tid på verksamheten. 

Styrelsemöten har dock två fördelar: De sätter en puls i viktiga projekt som ska presenteras och de ger nya perspektiv på viktiga frågor. 

Retail is detail

Låt mig därför komma tillbaka till den upp- och nedvända pyramiden och till alla de kvinnliga butikschefer och säljare som möter våra kunder varje dag. En av dem är Berit.

Berit är inspiratören som varje dag gör sitt yttersta för att ge kunden det lilla extra. Outtröttlig och engagerad gör hon sitt 36:e år på företaget. Ständigt uppdaterad om det senaste och med en kompetens få förunnad ger hon stilsäkra tips och hjälper kunder från start till mål. Berit är beviset för att säljare blir bättre med åren, och det är en fröjd för bolaget att hon har valt att förlänga sin arbetstid hos oss istället för att gå i pension.

Sedan jag började på Indiska har Berit och jag samtalat flera gånger i månaden inne i butiken på Odenplan där hon jobbar. Jag har ofta med mig en hel del försäljningsstatistik i huvudet som jag vill få levande ord på. Varför säljer inte en viss del av sortimentet som det ska? Hur kommer det sig att den ena modellen säljer, men inte den andra? Har kunderna lagt märke till kampanjen? Är kommunikationen tydlig?

”Retail is detail” brukar det heta, och det är exakt de där detaljerna om vad kunden verkligen vill ha, som jag lär mig av Berit. Det kan vara ganska subtila skillnader som gör att den ena varan säljer som smör i solsken och den andra blir en hyllvärmare som sedan reas ut.

Be the change you want to see

Jag har det senaste året funderat mycket på hur jag själv kan bidra till frågan om ökad jämställhet. Ledningsgruppen – ja, där har vi lyckats nå 50 procent. Lyfta duktiga kvinnor i organisationen – absolut, det har vi också. I år har vi till och med låtit sju av våra totalt 80 kvinnliga ledare vara ansiktet utåt i vår kampanj ”I AM INDISKA”.

För att uppnå jämställdhet i organisationen i stort så skulle Indiska faktiskt även behöva fler manliga sökande både till huvudkontoret och butiksrörelsen. Organisationer mår bra att av jämställda team – och det gäller självklart åt båda hållen.

Och så slutligen styrelsen? Ofta sägs det ju att det är svårt att hitta kvinnor till styrelser eftersom de saknar ”operativ erfarenhet”. Men igen, de operativa kvinnorna finns ju där ute i organisationen, men deras kunskap om kunden kommer många gånger inte organisationen till gagn. Och egentligen, behöver man verkligen ett board om man har Berit? Jag är inte helt säker. I vart fall tänkte jag prova.

Med start i mars har jag satt ihop ett advisory board av våra bästa butikschefer och säljare. Det består av Berit och kvinnliga eldsjälar från driften som jag och ledningsgruppen bedömer kan ge knivskarpa perspektiv på vad kunden vill ha.

Om det blir jackpot har vi visat på en ny rekryteringspool av kompetenta kvinnor. Den poolen finns rakt framför näsan på de flesta, och de jobbar med det som alltför många drar sig för och kanske anser ha låg prestige: att möta kunderna. Tycker man inte att det är det finaste jobbet, då blir det svårt att överleva i detaljhandeln.

Karin Lindahl är vd för Indiska och medlem i 17-nätverket för kvinnor som driver bolag med över 50 miljoner kronor i omsättning per år.