Fotograf: Pixabay

Supersnabb laddning av elbilar är här – full 'tank' på 15 ända ned till 4 minuter

15 minuter. Längre ska det inte ta förrän folkvarianten av Tesla – Model 3 – är fulladdad. Orsaken är dels att Tesla har fördubblat kraften vid laddningsstationerna, dels att fordonet kan värma upp batterierna innan den når laddningsstationen. Det är ändå ingenting mot kommande el-Porschen Taycan som på blott 4 minuter når full laddning.

Tesla-utrullningen av det så kallade V3 Supercharger-nätverket pågår året ut och första stationen som inte är en teststation tas i bruk från nästa månad.

Efter utrullning i Nordamerika når tekniken såväl Asien-Stilla Havs-regionen som Europa under Q4.

Rent tekniskt innebär storsatsningen att Tesla-nätverket levererar 250 kilowatt-timmar per laddare i stället för som tidigare 120. För att få lite perspektiv på kilowatt-timmar motsvarar 1 kilowatt-timme lika lång tids dammsugning, en lågenergilampa tänd i 110 timmar och 200 timmars laddning av din smartphone, enligt LandskronaEnergi.

Tesla är dock långtifrån ensamt om att satsa på en supersnabb laddning av elbilar.
Ett exempel är konsortiet Ionity som består av Volkswagen, Daimler, Ford och BMW och som från mitten av året kommer att ha 400 laddningsstationer vid europeiska vägar med en kapacitet på 350 kilowatt-timmar för varje laddare.

Läs även: Tesla släpper budgetvariant av Model 3 – slopar butiksförsäljning helt

Volkswagen driver också en storsatsning rörande dess varumärke Porsche inför att elmodellen Tacyan börjar säljas från slutet av året.

Satsningen innebär att Porsche som förberedelse inför en bredare utrullning adderar separata laddare med 350 kilowatt-timmar vid återförsäljare i såväl USA som Europa.
Taycan-modellen från Porsche blir alltså fullt laddad på sanslösa 4 minuter och kan köra 9,6 mil innan den behöver laddas på nytt, enligt Business Insider.

Porsche hävdar att man med den laddningstiden blir snabbast i världen. Men smakar det så kostar det.

För en Taycan börjar prislappen på nära 850 000 kronor, enligt The Drive.
Det kan jämföras med att Tesla Model 3 ligger i prisintervallet drygt 400 000 kronor till nära 570 000 kronor beroende hur långt det alternativ man väljer tar sig på en laddning.

Oavsett vilket laddar dagens elektriska laddare fortfarande mycket långsammare än när du tankar fullt vid en bensinstation.

Men med laddningstider som redan är nere på 4 minuter finns alltså mycket som tyder på att det snart kan bli ändring på det.

Läs även: De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.