I början av november utsågs Sophia Bendz till partner och Nordenchef för Atomico, ett bolag som hon jobbat för sedan 2016. Men hennes uppdrag förändras inte nämnvärt, hon fortsätter arbeta med att hitta nordiska bolag till Skype-grundaren Niklas Zennströms investmentbolag och stödja det på dess tillväxtresa.
"Ska man lansera på en ny marknad eller ta fram en ny varumärkesstrategi brukar man ta mig som bollplank eftersom jag har praktisk erfarenhet av det", säger Sophia Bendz i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla.
Sophia Bendz var en av de första anställda i Spotify och har beskrivits som hjärnan bakom företagets varumärkesstrategi. Redan 2007, i 25-årsåldern, utsågs hon till global marknadschef, en tjänst hon hade till 2014.
"I början pratade vi om bolaget som 'the matrix of music' men min bestämda åsikt var att vi skulle bygga ett starkt konsumentvarumärke. Jag fick argumentera internt för det, och när alla var med på det var jag som en pitbull som höll i och vaktade det."
Under hennes tid på bolaget ökade användarna från noll till över 100 miljoner registrerade användare i mer än 50 länder. Hon var också bolagets första anställda i New York, där hon snabbt lärde sig att det är skillnad att rekrytera där, mot i Sverige.
"Vi brukade skoja om att man skulle halvera deras cv:n för att få en rättvisande bild av vad de hade gjort."
Ändå gjorde hon felsteg i rekryteringen, som hon i efterhand ser att hon kunde gjort annorlunda.
"När man växer så snabbt som vi gjorde blev vi en brokig skara där alla kanske inte passade in. Jag hade önskat att vi hade haft en tydligare process för hur vi skulle anställa."
Vad var svårast under de här åren?
"Känslan att inte räcka till, men den lärde mig också att bli hård i mina prioriteringar."