ANNONS

Nischade fondportföljer: Så lyfter Fonditas avkastning

Med nischade fonder, företag i sina portföljer och med ett långsiktigt tänk har det finska Fondbolaget Fondita på blott 20 år vuxit till en stark aktör – som ger hög utdelning till sina kunder.

Sedan Fondita grundades 1997 har de specialiserat sig på aktiefonder i börsnoterade bolag, ett beslut som varit lönsamt. I konkurrens med de stora bankerna har Fondita lyckats bygga en stark kundbas.

”De flesta av våra åtta fonder är nischade mot mindre företag som ofta kräver mycket arbete och fingerfärdighet. Det har varit vårt varumärke länge nu. Vi var en av de första aktörerna som började med Nordic Small Cap och Nordic Micro Cap, där hela Norden är representerad. Det finns flera småbolagsfonder i Sverige, men ofta är bara svenska bolag med. Skillnaden är att vi har valt att inkludera samtliga nordiska länder, vilket har varit en framgångsfaktor för oss”, säger Magnus von Knorring, en av grundarna och styrelseordförande.

Företagsspråket på Fondita är svenska och Sverige samt hela Norden, har alltid varit bolagets hemmamarknad.

Fondita

Fondbolaget Fondita är ett oberoende fondbolag med fokus på aktiefonder. Vår placeringsfilosofi är baserad på stock picking och koncentrerade portföljer. Vi agerar ansvarsfullt i vår verksamhet och tar hänsyn till miljöfrågor, sociala frågor samt god förvaltningssed (ESG) i våra investeringsbeslut.

Läs mer om Fondita här

”Norden är vår utgångspunkt, här har vi våra starkaste positioner, även när det gäller vår kundbas.”

Växer med ansvarsfulla placeringar

En platt organisation har varit en viktig framgångsfaktor för Fondita och har lett till kontinuitet och ett långsiktigt tänk. Bland annat är medarbetarna delägare i företaget.

”Då sitter de i samma båt som kunden. Går det bra för kunden går det bra för oss, går det dåligt för kunden går det dåligt för oss. Vårt enda sätt att växa är att förtjäna det – genom att öka det kapital vi förvaltar”, säger Magnus von Knorring.

Läs mer om Fonditas ansvarsfulla placeringar här

Satsar långsiktigt

För att skapa långsiktiga relationer lägger Fondita stor vikt vid rekryteringar av spetskompetens i bolagets alla led – från säljavdelningen till fondförvaltare. Rimmi Raj har på tre år klättrat internt och är idag ansvarig för marknadsföring och hållbarhet och har även börjat med kundrelationer.

”Som andra generationens invandrare lärde jag mig tidigt att man alltid måste ”bevisa” sig själv för att visa att man är värd sin plats i samhället. Jag tror att det har gett mig ett stort driv och ambitionen att inte ge upp och våga satsa på det jag brinner för.Drömmen är att en dag bli en stark ledare. Som ung kvinna i finansbranschen ska man inte vara rädd för att ta för sig, man ska våga gå sin egen väg och jobba hårt för att nå dit man vill”, säger Rimmi Raj.

Hos Fondita har Rimmi Raj fått möjligheten att utvecklas snabbt och växa i sin yrkesroll.

”Det finns knappast många företag i branschen där man kan göra denna resa. Jag ser fram emot mina nya utmaningar som omfattas av den snabba utvecklingen inom hållbarhet (ESG), den svenska distributionsmarknaden samt att bygga kundrelationer. Jag vill komma i kontakt med alla som är intresserade av ett samarbete.”


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Paret satsade sina bröllopspengar och hackade Ikea – idag säljer de sina soffben i 30 länder
  2. En av Sveriges smartaste energiinnovationer tokrusar på börsen
  3. Fondens floppår drabbade 300 000 sparare – nu lämnar förvaltaren
  4. Rusning till Leif GW:s och Göran Perssons bolag som laddar för börspremiär
  5. Ännu en minusdag på börsen – Stockholm intar jumboplats bland europeiska index
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  4. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  5. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.