ANNONS

Framgångsrik kommunikation: Så ökade studenter kännedom om utbytesprogram

När Universitets- och högskolerådet ville öka kännedomen om utbytesprogrammet Erasmus+ valde de att vända sig till studenterna på Berghs School of Communication. Studenterna utvecklade en idé och fick sedan även realisera delar av kampanjen.

Berghs School of Communication utbildar framtidens kommunikatörer, men det går att dra nytta av deras talang redan innan de har kommit ut i arbetslivet. Det var något som Universitets- och högskolerådet gjorde när de ville få upp intresset för Erasmus+ – ett europeiskt utbytesprogram som erbjuder möjligheten att studera och praktisera i Europa

”Kännedomen om Erasmusprogrammet dalar och för att få studenter att upptäcka möjligheterna till utbytesstudier i Europa var vi tvungna att göra någonting åt det. Anledningen till att vi vände oss till Berghs var möjligheten att skapa en kampanj för studenter som togs fram av just studenter”, säger Lisa Heino, projektledare och kommunikatör på UHR.

På Berghs utbildas bland annat art directors, copywriters och PR-strateger på heltid och utbildningarna avslutas med ett stort examensprojekt som görs i samarbete med en extern beställare.

Berghs

Berghs examensprojekt pågår under perioden april-maj varje år. Uppdragsgivare får ett sex veckor långt samarbete med ett av Berghs studentteam, där de får vara del av en kreativ process ihop med studenterna. När projektet är klart har uppdragsgivaren en integrerad lösning med allt från analyser till kreativa koncept, tidsplan och budget.

Läs mer om Berghs här

”Det finns en stor fördel för företag att få unga kreatörers syn på kommunikativa utmaningar, sitt varumärke och att tänka nytt. Om du till exempel står inför en varumärkesförflyttning är det viktigt att inte missa den yngre generationens perspektiv på din uppfattning och vision om ditt varumärke”, säger Cecilia Sjödin, Project Director på Berghs.

Läs mer om Berghs examensprojekt här

Studenter från olika utbildningar

Inför examensprojekten sätts studentgrupper från olika utbildningar samman för att passa kunden. Arbetet pågår under sex veckor och studenterna har under projekttiden stöd av en yrkesverksam handledare. Uppdragsgivaren träffar studenterna vid fyra tillfällen för att stämma av att projektet går i rätt riktning.

”Upplägget var väldigt professionellt. Vi fick bra genomgångar, de var lyhörda inför våra önskemål och tog till sig av vår feedback. Hos stora byråer kan man lätt känna sig som en i mängden, det gjorde man inte här”, säger Lisa Heino.

Valde bort extern byrå

När projektet var avslutat hade UHR:s avdelning för internationellt samarbete en färdig kampanjidé som de ville implementera. De valde då att låta Berghsstudenterna realisera flera delar av kampanjen tillsammans med Berghs Studio, en del av Berghs där studenter och alumner, med senior projektledning och mot betalning, genomför skarpa projekt mot externa kunder.

”Vi var väldigt nöjda och kände att Berghs var så pass involverade att det inte riktigt fanns någon mening med att ta in en annan extern byrå. Det var bättre att låta Berghs Studio fortsätta arbetet med framtagning av digitala annonser och två kampanjfilmer, de kunde också involvera studenterna som tagit fram kampanjidén. Kampanjen avslutades vid årsskiftet och det digitala genomslaget har varit stort”, säger Lisa Heino.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Paret satsade sina bröllopspengar och hackade Ikea – idag säljer de sina soffben i 30 länder
  2. En av Sveriges smartaste energiinnovationer tokrusar på börsen
  3. Fondens floppår drabbade 300 000 sparare – nu lämnar förvaltaren
  4. Rusning till Leif GW:s och Göran Perssons bolag som laddar för börspremiär
  5. Ännu en minusdag på börsen – Stockholm intar jumboplats bland europeiska index
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  4. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  5. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.