Fotograf: Spotify

”Jag har det bästa jobbet på Spotify”

Spotify har börsnoterats och hon leder expansionen över världen med 400 anställda till sin hjälp. Cecilia Qvist är Näringslivets mäktigaste direktör 2019.

För ett drygt decennium sedan var Spotify inte mer än en idé hos två entreprenörer i Rågsved.

I dag finns musiktjänsten i 79 länder i samtliga världsdelar, har 200 miljoner användare och tävlar med Apple Music om att växa snabbast.

Läs även: Spotify snuddar vid miljardvinst – och köper två bolag

I den här kapplöpningen har Cecilia Qvist, global chef för marknader sedan 2017, en central roll. Hon leder den svenska musiktjänstens geografiska expansion och ansvarar för de befintliga marknaderna.

”Jag har Spotifys bästa jobb”, säger hon till Veckans Affärer.

Till sin hjälp har hon 400 personer. Och ett starkt varumärke.

”Spotify som varumärke är fantastiskt att jobba med. Även om vi inte finns i ett visst land är det många som känner till oss”, säger hon.

Hur väljer ni vilka länder ni lanserar i?

”Vi tittar bland annat på det makroekonomiska läget, på befolkningspyramiden och på hur smartmobilpenetrationen och licenslandskapet ser ut.”

En ung befolkning, exempelvis, brukar vara en fördel eftersom Spotify har en ”yngre publik”, säger hon.

Cecilia Qvist och hennes team vill också förstå vilken musik som är populär i landet och vilka musikskaparna är.

”Som en global plattform med 200 miljoner användare har vi stora möjligheter att se vad som är populärt i ett land och erbjuda den musiken till ett annat, exempelvis latinamerikansk musik i USA och vice versa. Men vi är måna om den lokala kontexten.”

Den senaste marknadslanseringen i november i fjol omfattade 13 länder i Mellanöstern och Nordafrika. Inför att tjänsten gick live byggdes ett nav med arabisk musik upp.

”Det är en av våra starka sidor. Beroende på om du sitter i Sverige eller Afrika kommer din katalog och ditt konsumtionsmönster antagligen att se annorlunda ut och vi är duktiga på att lokalisera produkten”, säger hon.

Läs mer: Spotify har nått 1 miljon användare i Indien bara några dagar efter lansering

Hur lång tid en lansering tar och vad den innebär, ser olika ut från land till land. Hon tar upp Japan, där lanseringen skedde 2016 efter vad Billboard.com beskriver som ”flera års planering”, som ett exempel på hur marknader kan skilja sig åt.

”De har fortfarande en stor fysisk marknad, men också många oberoende skivbolag. Det är en speciell dynamik som man behöver ta hänsyn till.”

Med ansvar för 79 länder finns det inga vanliga arbetsveckor, konstaterar Cecilia Qvist. Men det finns några fasta punkter. Varannan vecka försöker hon exempelvis ”checka in” med alla sina landschefer runtom i världen.

Läs även: EXKLUSIVT: Ta en titt in i Spotifys nya kontor – som bjuder på allt från karaoke och arkadspel till flotta terrasser och en takbar

Sin bas har hon i New York. Men hon är i Stockholm regelbundet, bland annat när nyanställda ska lotsas in på Spotify. Rekryteringar är något hon lägger mycket tid på.

”Många av våra team är små och lokala. Då blir ju varje person väldigt viktig”, säger hon.

Vilken bakgrund ska de ha?

”De får gärna ha jobbat med innehåll och med snabbrörlig teknologi. Det är viktigt att man inte har stått stilla för länge.”

Varför är det viktigt?

”Kommer man från en miljö där allt är ordning och reda och man vill ha svar på alla frågor, så kan det vara tufft att vara med på en så extrem tillväxtresa som vi har. För det finns inga svar på alla frågor än. Vi innoverar hela tiden.”

Själv har Cecilia Qvist en bakgrund från chefstjänster på bland annat Ericsson, Nasdaq och Swedbank.

Känner du att du har makt?

”Vi på Spotify har absolut en möjlighet att påverka genom den produkt och det varumärke vi har. På ett personligt plan ser jag på makt som ett verktyg för att kunna påverka och bidra till positiv utveckling, både inom och utanför företaget.” 

HELA LISTAN: Näringslivets mäktigaste kvinnor 2019